Summa sidvisningar

torsdag 1 september 2011

Jons jakt på en Grand Slam

I söndags fick jag ett sms från Jon Persson i Team Perax, meddelandet var hoppfullt och lite desperat...han har jagat en Grand Slam under sommaren och lyckats med en fin majgädda på över tio kilo och nu i helgen slog han till med flera abborrar över kilot. Den största tyngde vågen till mycket respektabla 1,6 kilo.
Men, men, gösen är ju ingen fisk som simmar i sjöarna runt Leksand, like lite som man har ett lag i Elitserien i ishockey...

Kunde jag hjälpa honom med en sista chans att ta en fyrakilos gös? Jag fick kolla upp med jobbet och jag fick ledigt från lunch i onsdags.
Jon blev naturligtvis glad att jag kunde ställa upp och vi bestämde träff vid 12.30-tiden.
Uppdraget i sig var inte lätt, gösfisket har dippat rejält under hela augusti och att fånga en "fyra" på några få fisketimmar skulle inte göra det lättare.

Vi hade rustat oss för trolling, vertikal och vanligt jiggfiske.
Vi fick napp lite då och då men den stora visade sig naturligtvis inte.
Gösen var verkligen spridd och svårflörtat.
Tyvärr lyckades vi inte, men det blev ändå några gösar och en gädda innan vi tvingades sluta vid 20.30-tiden.

En än så länge hoppfull Jon letar efter rätt jigg!
Jon var rätt nöjd ändå och jag lovade Jon att bjuda med honom ett par dagar till sommaren 2012 och då verkligen kunna bjuda på gösfiske i världsklass för det är det som det handlar om i flera av våra sjöar!
I gengäld så skall vi träffas under hösten och plocka en tia i något av hans eminenta gäddvatten.

Det var som Jon sa, hur fisket kan sammanföra människor, vi hade pratat med varandra ett par gånger förut över telofonen och när vi väl satt i båten var det som man känt varandra länge.
Vi kunde utbyta erfarenheter och tankar runt fisket och det är något man aldrig kan få nog av. Den som slutar att vilja bli bättre på sitt fiske kommer att stagnera och fastna i ett slentrianmässigt fiske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar