Summa sidvisningar

tisdag 13 september 2011

11 September - tior!

Det är ju ett datum som många förknippar med det ohyggliga terrordåd som drabbade USA 2001.
För mig är det faktiskt ett magiskt datum av flera anledningar, normalt kommer det riktiga höstfisket efter gädda igång runt denna tid.
Nu till det bästa, två av mina tior har dragits upp detta datum!

1990 så hade jag fiskat i Storsjön för första säsongen och på den tiden var gösfisket inte av samma klass som idag. De gösar som fanns var få men grova. Gäddfisket var också strået vassare än fallet är idag. Gösen har etablerat sig i sjön och gäddan har fått stryka på foten både antalsmässigt och viktmässigt.

11 SEPTEMBER 1990
Tillbaka till 1990 så gav jag mig ut på sjön själv för lite trollingfiske i min gamla goding, en Örnvik 400 med en 15 hk Jonsson i aktern.

Få motorer har gått så bra som denna klenod, hyfsad marschfart, runt 20 knop med mig i båten och man kunde krypköra i flera timmar utan problem under kalla höstdagar.
Jag var fortfarande i färd med att lära mig sjön och jag provade mig fram överallt på både Öster och Västerfjärden, idag kan jag sjön i sömnen!

Jag hade fiskat mig igenom morgonen med ett par mindre gäddor när jag närmade mig en intressant djupbrant som sedan visat sig locka både fina gäddor och gösar. Jag körde på 7 meters djup och bottnen började bli kuperad och varierande i hårdhet. Min Hi-Lo lys som gick på spöet närmast branten blir brutalt attackerad och jag har svårt att få ur spöt i spöhållaren. Mitt Kunnan Classic fick verkligen bekänna färg och i det fortfarande varma vattnet gav gäddan precis allt.
På den tiden var det huggkrok som gällde vid landning och det var ett redskap som rätt använt gav ett litet hål i främre käkdelen.

Gäddan som landades vägdes till 10.0 kg och mättes aldrig, men jag uppskattade längden till ca 110 cm.
Första tian i Storsjön, 11 september 1990
Detta var då min andra tia och glädjen var enorm!

11 SEPTEMBER 1995
Fem år senare var det dags igen, 11 september 1995 var jag i en helt annan sjö som producerar fina gäddor upp till ca 8 kilo. Jag har varken förr eller senare hört att någon tagit en tia i den sjön.
Det var helt andra förutsättningar, två djuphålor ner mot sex meter i en annars väldigt grund sjö. Betesfisken samlas här i hålorna under hösten och gäddan följer efter.

Förmiddagen gav flera gäddor och fisket var bra. Strax efter elva kommer hugget på den tidens favorit, en Hi-Lo lys naturligtvis. Jag körde från 6 meter upp mot fyra meter när det small på spöt som satt i den högra spöhållaren.
Samma här, rejäl fight och snabba rusningar blandat med tunga knyckar. Det var en av de längsta drillningar jag haft och jag var helt slut när jag fick henne över relingen.
10.2 kg, ca 115-118 cm lång i en sjö som inte producerar tior i vanliga fall!
En lång och smal gädda som tyngde vågen till 10.2 kg. Jag har angivit 115 cm som längd men det kan vara några cm till på denna gädda.

Bägge fiskarna har några år på nacken men minnet av dessa lever kvar och det är härligt att se korten på dessa gamla fighters!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar