Summa sidvisningar

måndag 11 juni 2012

VERTIKALGIVARFÄSTE!!!

Det har varit en bristvara nu några veckor, fisket alltså. Maj är hektisk med massa annat inbokat och fisket har blivit lidande och på det så var vi utomlands en vecka och kom hem i fredags kväll. I går så var det äntligen dags igen, jag var grymt sugen att bända lite predatorer och valet föll på gösfiske denna gång. Rapporterna har haglat in om flera gösar över 8 kilo och det verkar finnas byskt med grov gös just nu i våra vatten.

VERTIKALFISKE
Vertikalfisket är en metod som jag inte riktigt fastnat för innnan och jag håller på att ta mina första trevande steg till att behärska även denna metod. Jag tycker dock att det tradionella vertikalfisket utefter bottnen ger allt för många små gösar och hur kul är det efter femtielfte gösen på 4 hekto som drillas upp ur djupet...

Alltså så har jag gett mig på en blandning av pelagiskt och bottennära fiske. Jag åker inte och letar efter ekon att släppa betet på utan fiskar mig fram i vattnet. När det är på G med ett större eko så lyfter jag jiggen över gösen, ofta attackerar den jiggen direkt när den kommer underifrån.

Jag håller mig ca 1 meter över bottnen och släpper ibland ner till bottenslammet och dunkar jiggen men oftast en bra bit över.
När det är många ekon i mellanvattnet så kör jag med jiggen på ca 4-6 meter i utgångsposition, ibland får man släppa ned åt ibland får man lyfta jiggen. Jag får inte lika många hugg, men de flesta gösarna är i all fall över två kilo.
På så vis fiskar jag aktivt hela tiden och än så länge har det varit ok resultat.

Det tar sig..
Igår var det lite för hård vind för att kunna fiska effektivt och det var svårt att stanna över bättre fiskar, många försvann snabbt ifrån ekolodsbilden och det blev lite blindfiske.
Men när vindarna la sig tillfälligt vissa stunder gick det bättre och två gösar över 4,5 kilo kunde jag "pricka" och de slök jiggen som om det vore det sista dom skulle göra i livet.

GIVARFÄSTE TILL PELAGISKT FISKE
Så var det det här med att ha en givare på sidan om båten för att kunna ha jiggen rakt över "konan" på ekolodsbilden.
I min värld så vill jag att allt skall vara så enkelt som möjligt och jag har ingen tillgång till verkstad eller maskiner i någon större utsträckning.
Så häromveckan när jag var på Biltema och letade lite reservdelar till cykeln så fanns den där, prylen som skulle göra livet till en pelagisk vertikaldans...

Utan att behöva borra, skruva, limma eller gå till närmaste mekaniska verkstad så hade jag hittat fästet som jag ville ha det.
En styrstam till cykelstyren var lösningen.
Till det så har jag köpt en meter aluminiumstång som ingår i ett hyllsystem för kläder.
Med denna lösning kommer du att betala ca 200:-


Sedan tidigare så hade jag två givare till mina ekolod så det var bara att montera på det på stången. Det jag inte fixat är att skruva fast givaren på alustången utan jag skruvade fast den på en 20 cm träbit som jag sedan tejpade hårt på stången.
Premiärturen igår visade att det funkade precis så bra som jag hade hoppats.

Så har du en båt med 25mm relingshållare så kan du fixat hållaren till ditt givarfäste på nolltid!!!

DETTA BEHÖVER DU!
  
Styrstam till cykelstyre inköpt på Biltema för 109:-
Artikelnr: 27-540







25mm aluminiumrör på ca 1 meter till klädhylla, ca 80:-



Skruvas fast direkt på relingen, klar att användas


Höj och sänkbart fäste in action, Enkelt och genialt.


Resultatet.
  
LYCKA TILL!

 


19 kommentarer:

  1. Tjena!

    Grym hållare!
    Men är det inte knepigt att ta upp fästet när du åker? Eller det kanske du inte gör?

    // Totte

    SvaraRadera
  2. Jag bara lossar på de två skruvarna vid givarstången (se mittenbilden) och drar upp den så den kommer över vattenytan och skruvar fast den där igen. Framme vid fiskeplatsen så sänker jag ned den igen. Men det går bra att köra i 7-8 knop vid kortare förflyttningar, den sitter stenhårt. Det lilla minus som finns är att du måste ha en sexkantsnyckel eller mejsel när du lossar stången, har provat med vingmuttrar men då kniper den inte åt givarstången tillräckligt. Mvh Dennis B

    SvaraRadera
  3. Tjena!

    Jag har funderat lite...
    För att slippa insexnyckeln så kan du ju gänga ett hål mitt på kronan. I hålet drar du in en vingmutter som trycker mot stolpen när du skruvar in skruven. Vet inte om det framgår hur jag menar, men jag hoppas du förstår =)

    Då slipper man ha med sig verktyg.

    // Totte

    SvaraRadera
  4. Grymt Esox! :) Detta ska jag anamma!

    /Perax Jon

    SvaraRadera
  5. Vart hittade du garderobsstången?
    Schysst lösning!

    SvaraRadera
  6. Mycket snygg lösning som jag nu provat. Kopierad rakt av faktiskt. Funkar klockers. Tack för tipset.
    Köpte till vingskruvar för att kunna justera utan verktyg.

    SvaraRadera
  7. Hej Gösmeister, har själv fixat en ny lösning på justeringen av stången, en sorts vingmutter men jag satte en distanshylsa på ca 5mm för att det skall nypa åt lite bättre. Visst är det en suverän lösning i all sin enkelhet!

    SvaraRadera
  8. Tjena!

    Jag har funderat lite...
    För att slippa insexnyckeln så kan du ju gänga ett hål mitt på kronan. I hålet drar du in en vingmutter som trycker mot stolpen när du skruvar in skruven. Vet inte om det framgår hur jag menar, men jag hoppas du förstår =)

    Då slipper man ha med sig verktyg.

    // Totte

    Tja, jag också köpt samma tillbehör, har du möjlighet att fota och lägga ut eller skicka ett foto till min mail så är jag väldigt tacksam. kan vara skönt att slippa insexnyckel;)

    Josefsson_c@hotmail.com kan du maila till.

    Mvh Chabbe

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar lösning!
    Har nu byggt mig en egen variant och är super nöjd.

    Kan rekommendera ett korsvred istället för verktyg/vingskruvar. Med ett par distanser så nyper det åt ordentligt på styrstammen. Min styrstam hade 6mm skruvar vilket blir en M6'a
    http://www.maskindelen.se/korsvred-m6x20/1971-0

    Till att fästa ekolodsgivaren samt att få ett stopp på klädstången så att den inte ramlar igenom styrstammen när man lossar, så har jag använt mig av en 25mm rörklämma (finns i de flesta järnaffärer). Mellan skruvarna finns det ett hål där man kan använda en egen skruv. till att fästa ekolodsgivaren.
    http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V50&kat_bid=V50&dokid=wc59616&katnr=8&katsektnr=431

    För att snygga till den har jag även införskaffat ändavslutningar
    http://www.maskindelen.se/andavslutning-r-25-mm/2034-0


    Hälsningar
    Martin

    SvaraRadera
  10. Grymt Martin!!!
    Allt går att utveckla och jag har också bytt ut insexsnyckeln till andra lösningar.

    Kör hårt i sommar!

    SvaraRadera
  11. Tjenare!
    Kan någon skicka länk på exakt rätt prylar till min mail?
    Fattar noll egentligen =P Men om jag har rätt länkar så ska väl även jag kunna lösa den här frågan =D

    Verkar vara en grym lösning!
    Mailen är: bassel.el@gmail.com

    SvaraRadera
  12. http://esoxhunting.blogspot.se/2012/06/sura-gosar-och-regnhelvete.html

    Här är det fler bilder

    SvaraRadera
  13. Tjenare! Genialisk lösning som nu även jag tillverkat, riktigt bra, tackar för tipset. Gjorde ytterligare ett fäste till skärmen, då jag har två båtar men bara ett ekolod(än så länge).

    köpte en styrram, sågade av 10 cm av röret ( biltema skaft), köpte ett vinkeljärn, en slangklämma (25 mm,ser ut som ett omegatecken).

    Monterade vinkeljärnet på röret, satte en bit Plexiglas högst upp där jag fäste originalfästet till skärmen. Voila kan numera flyttas mellan båtarna..

    hatten av för dig EsoxHunter, grym lösning.

    mvh Johan



    SvaraRadera
  14. hej ja ska prova gös fiske,har aldrig vart insatt i de.
    men har du nåt tips på drag?
    ska man ha jigg eller wobblers?

    mvh nisse

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sök på "Leta i den här bloggen" skriv "gös" så får du upp flera artiklar som du kan läsa in dig på.

      Radera
  16. Hej snyggt gjort..hur fick du fast givaren till röret?

    SvaraRadera
  17. Hej. Jag o brorsan gjorde detta fäste och här är ett litet inlägg om hur det blev om nån vill se: http://www.emanuelhenrysson.se/2015/07/gora-egen-givarhallare-for-ekolodet-det.html

    Tack för grymt bra tips och inspiration! Vore spännande se fler resultat och färdiga byggen utifrån dessa delar!

    SvaraRadera
  18. Här finns en variant också:
    https://givarfasten.wordpress.com/

    SvaraRadera