Summa sidvisningar

söndag 28 augusti 2011

Fotografering vid ensamfiske



 Ensam i båten eller ute på isen kräver lite förberedelser vid fotografering. Jag är absolut inget fotoproffs och det finns de som är betydligt vassare än mig på det. Men jag fiskar många gånger själv och kommer det en finare gädda eller gös på rätt sida vattnet vill jag gärna föreviga detta.

För att fisken skall hanteras så varsamt som möjligt krävs lite förarbete innan fototagning.

Fiskar jag från båt så säckar jag gäddan medans jag tar fram kamera och monterar den på ett hemgjort stativ.
Stativet är gjort av en bankstick med en pålimmat kamerafäste längs upp. Banksticken sticks ned i två U-öglor som skruvats fast vid framme i förens sittplats. Höjden på banksticken har jag justerat innan och jag tar fotot från samma plats i båten varje gång. På så sätt vet jag att hela fisken blir med och att fotot blir ok.
Naturligtvis blir det lite båt med runt om men huvudsaken är ju att fisken blir förevigad.
Två u-öglor fastskruvade vid främre sittplatsen
Bankstick med kamerafäste



 

 















På min kamera finns det en självutlösare med tio sekunders fördröjning så det finns tid att posera i rätt position. På dyrare kameror finns det trådlösa utlösare som fungerar riktigt bra.
Jag tar två till tre kort innan jag återutsätter fisken.

Nyligen köpte jag in en Nikon L120 som jag även kan filma i HD-upplösning och tanken är att jag skall filma mig själv under någon tur i höst.

När jag ismetar så beror det på kylan om det blir mer än ett kort, plusgrader så hinner du med två-tre kort men vid minusgrader så handlar det om ett foto.
Jag borrar upp ett hål där jag sitter och bevakar mina ismetespön och om det handlar om en fin fisk så tar jag med mig den och säckar den vid hålet där jag sitter.
Samma procedur även här. Att ta fram kamera och stativ för att förbereda fotot.
När man fått lite snits på det här så är fotosessionen över på dryga minuten.

2 kommentarer:

  1. Grymt smart tips för ensamkort i båten! Har hitills kört med en gorillapod jag fäst i ett av de främre handtagen i min HR390 men den sitter ju lite halvtaskigt och svårt att få fokus att bli rätt varje gång. Ska helt klart försöka göra något liknande som du.
    Det är inget problem med att pinnen kan rotera förresten? Eller du kanske har en så pass tight passform att den håller sig still?

    SvaraRadera
  2. Precis, passformen är tight så den sitter stabilt, U-öglorna går att böja lite också.

    SvaraRadera