Summa sidvisningar

fredag 13 januari 2012

Bygg egna "Ghostparavaner"

Bygga egna paravaner

Finns det någon fiskepryl som man kan ta ut ett sånt makalöst överpris på, som våra kära paravaner?
Att ta uppemot 500:- för enda paravan är hutlöst, fullständigt hutlöst!

Det är ett viktigt redskap, för att sprida wobblers i sidled och till våra betesfiskar.

På senare år så har fiskare runt om i landet känt att många paravaner är relativt tunga och förtar en del av drillningen. En av de bästa paravanerna från början var ju den numera klassiska Great White. Den var och är känslig i arbetet, minsta nafs på betet fortplantar sig till spöet och det går helt ok att drilla fisk på den också. Men vikten ligger på drygt 200 gram så den väger en del.

För något år sedan så kom en ny väldigt lätt paravan ut på marknaden nämligen Ghost, en som alla andra paravaner svindyr men byggd i macrolon som är en sorts plexiglas. På så sätt har vikten mer än halverats.
Den minsta Ghost paravanen väger ca 40 gram!

Under flera år har många plagierat Great Whiten, men jag har sneglat på den lättare varianten. Till trolling med betesfisk så går det att kapa mycket vikt men ändå få en paravan att dra riktigt bra. Den skall vara anpassad till låga farter, ofta under en knop. Det är Ghosten.
Grunden till paravanerna
Materialkostnaden för varje paravan som jag gjort hamnar på ca 25:- exklusive utlösare, ja du läste rätt!
Jag har inte ens ett skruvstäd hemma, utan det är mer åt kniv och gaffel utrustning än ett välfyllt hemmagarage.

Inköp:
Plexiglas på 30x30 cm, som ger 6 delar, 29:-
Rörisolering på ca 2 meter som räcker till ca 8 paravaner, 26:-
Dessa köper du på Biltema.

Skruvöglor , m 4, 5-pack, 26:-
Snabblim, 25:-
Fjäderringar, 30:-
Beteshakar, 30:-

Hur:
Måtten på själva plexiskivan skall vara 15x10cm, alltså får du ut sex stycken bitar på en enda skiva. Dessa bitar sågar du ut med en vanlig träsåg med lite finare tänder. Kanterna runt om filar du med en fil eller med sandpapper. Viktigt att det är runda fina kanter.

2 cm upp på nedre kanten märker du ut en linje där vinkeln på paravanen skall vara.
2 cm bred är den nedre kanten, bocka ca 35 grader. Men här finns utrymme för egna vinklar t ex 90 grader.
Du värmer upp den delen med en varmluftspistol och när du känner att plexiglaset börjar mjukna böjer du biten till ca 35 grader. Skruvstäd är ju bäst att sätta biten i, jag böjde den mot vår diskbänk i sten. Ha en träbit som kloss att hålla emot och böj till rätt vinkel och håll där tills plexit stelnat.

Rörisoleringen skär du ut bitar på ca 20-22 cm med en vass kniv. Framändan vinklar du så du får en liten spets längst fram. Den limmar du fast med snabblim.

Sedan borras hål för beteshaken och ett hål för själva skruvöglan där beteshållaren skall placeras.
Färdig paravan!
Fördelarna med en mindre paravan är uppenbara, mindre vikt mina hemgjorda paravaner hamnar på ca 70 gram vilket är utmärkt. Med en betesfisk efter dessa paravaner blir motståndet inte lika hårt som en större wobbler.
Största kostnaden hamnar på linutlösaren, jag använder beprövade Scotty.

Jag håller på med flera varianter och det kan bli en annan lösning på flytmaterialet, större fjäderring till utlösaren istället för den stora som sitter på denna modell mm.

Lycka till med bygget!

20 kommentarer:

  1. spændende projekt, skal helt sikkert prøves (-:

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Provade att göra enligt "recept" ovan. Dock gick mina i S-kurvor. Några tips på vad som kan vara fel?
    Grymt bra guide för övrigt.

    SvaraRadera
  3. Hej M.W
    Det du kan prova är att blya nederkanten med blytejp eller liknande, några gram kan göra susen. Har du provat paravanen med riktig riggning, dvs betesfisk på tacklet med 20-30 gram bly på linan?.
    Sedan kan du prova att variera längden på "utlösararmen" långt ut eller långt in tills du hittar rätt. Sedan går det inte att komma undan med att i hembyggen får man räkna med måndags exemplar...
    Ett annat tips är att vinkla böjen i 90 grader.
    Prova dig fram och hoppas att du hittar rätt!
    Mvh Dennis B

    SvaraRadera
  4. Hej..

    Jag har en fråga eftersom jag är väldigt grön när det gäller den här typen av fiske. Är det vinklen som avgör vilket håll den drar åt?? Så¨en måste ha böjen åt höger och den andra vänster antar jag?

    Svara gärna på min Mail : jpetersson82@hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Svinbra! håller med fullständigt, priserna är hutlösa på dessa prylar! även om jag tycker de har rätt till liten vinst men inte såååå jävla myket. Ska också göra en laddning själv!
    Mvh John

    SvaraRadera
  6. Fan va grymt!
    Har lite frågor bara:
    Vilket lim använde du och har du nåt mått på vart du borrat hålen för skruvöglan samt det för lekandet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör med biltemas snabblim det som är trögflytande. Hålen för lekande och skruvöglan har jag faktiskt bara måttat med ögat. Nån mm hit eller dit spelar mindre roll, men för en perfektionist så kollar du bara mått mot en Ghost.

      Radera
    2. Har biltema nåt som heter "snabblim" och som är trögflytande?

      Radera
  7. Sosse!!!!!

    Ghost måste få all heder för att utveckla något så bra. Värt varenda krona!!!

    SvaraRadera
  8. Haha, härlig kommentar, Sosse!!! Jag har inte tagit heder av Ghost utan det är en bra paravan men dyr som alla andra och priset är inte i paritet med materialkostnad mm då borde en ambrulle gå på 45 000:- om man skulle ha samma prisbild som på paravaner...

    SvaraRadera
  9. Hur har det gått med vidareutvecklingen av paravanen?

    SvaraRadera
  10. Kanonbra tips Esox, all heder till dig som delar med dig av dina ideer. Har sj ett gäng Great White men skulle vilja ha några mindre till betesfisk, får ta och prova att göra några =)

    SvaraRadera
  11. Tack för en bra guide, copy with pride!

    Har du något tips om lämplig diameter på rörisoleringen för lämplig flytkraft vid flötestrolling, paravan = flöte?

    Tips på färg som är ok att måla detta materialet med?

    Mvh Johan

    SvaraRadera
  12. Prova dig fram, jag har smalare till de små paravanerna och upp till de som passar 25 mm rör i innerdiameter. Jag har inte målat någon av mina så där får du prova dig fram.

    SvaraRadera
  13. Drar paravanen från båten? Måste man inte skära en vinkel till på röret?

    SvaraRadera
  14. Nej det behöver du inte, för att få den stabilare kan man förtynga nederdelen med lite bly. Vinkeln ifrån utlösarre och hake gör att den drar utåt som vilken paravan som helst.

    SvaraRadera
  15. Hej!! Kanon guide!! Jag håller på med en variant baserad på din guide. Hur fäster du skruvöglan? Är den gängad osv???

    // Martin

    SvaraRadera
  16. Hej! Ser ju riktigt bra ut! Vart köper man en sån gul hållare du har på bilden?

    Mvh/ Andy

    SvaraRadera
  17. drar dessa paravner bra?
    funkar den designen du har i instruktinen eller behövs det moddas något?

    SvaraRadera
  18. Har ett problem mina paravaner dyker vad är det för fel? Gick bra till en början när jag köpte dem.

    SvaraRadera