Summa sidvisningar

söndag 4 april 2010

Isfiske och gäddmete!

I dessa dagar så är både de sista isarna och de första öppna vattnen riktigt heta. Det gäller bara att bestämma sig, var skall jag fiska och hur?
Långfredagen ägnades åt ismete tillsammans med min gamla vapendragare Magnus Svärd. Vi hade Storsjön i sikte. När vi kommer till parkeringen strax före sex så var det redan 6-7 bilar där, ok det verkar bli "Utsålt! på sjön.
När vi gått ut på isen så ser vi att två par redan satt sig i närheten av det stället vi hade tänkt oss, men när vi kom närmarer så fanns det plats mellan dessa båda ungefär där vi ändå hade tänkt oss.
Dom hade redan sina don ute, till vänster om oss hade vi två "gubbar" som körde med angeldon och inte mindre än ca 25 st...
Grabbarna till höger om oss körde med ismete 6-7 spön var.
Medans vi borrade och riggade så hade båda gängen hugg HELA tiden, lite stressad blev man, det gällde att haka på den tidiga huggruschen.
Vid sjusnåret hade vi grejorna klara och vi satte oss med fötterna i "startblocken", det skulle ju hugga när som helst. Detta när som helst för oss dröjde en dryg timme! Då hade de övriga haft minst 15 fällningar!!!

Det blev på Magnus spö som första fället kom och en fet femma fick syna isen, ok vi fiskade lite djupare än de övriga och vår tur kommer nu sa vi till varandra, fel helt fel skulle det visa sig.
Vid 12-tiden hade gubbarna haft ca 40 fällningar fått upp drygt 30 stycken varav ett par över 7 kilo. Grabbarna till vänster ca 25 fällningar och många drillade gäddor och vi, vi hade haft 6 fäll, helt obegripligt.
Jag var fan helt knäckt och gubbarna dom knackade varenda gädda och släpade dom till en uppsamlingsplats på isen. Den högen växte och växte under dagen, här skulle det bli gäddmat på tallriken.
Vi kunde höra dom prata med varandra och den ene var glad att han hade tagit Passaten eftersom den hade större bagageutrymme!
Som tur är så är den generationen snart utdöd, helt ok att ta nån matgädda men fan inte 80 kilo på ett fiske.
Jag hade telefonkontakt med flera fiskare som vittnade om ett makalöst fiske med många hugg och flera stora gäddor, ett par tior har också kommit upp under långfredagen.
En snabbanalys är kanske att vi fiskade på 7-9 meter medans de som haft bäst fiske haft sina don på 4-6 meter. Men jag kan ändå inte fatta att vi hade det så trögt när alla andra fiskade bra.

I dag så flötmetade jag efter ågäddor, men en kall och disig morgon gjorde förutsättningarna tuffa. Is på öglorna, stel flätlina och svårflörtade gäddor. Inte ett liv därunder och det blev ett blankpass.
I morrn provar vi flötmete igen, skam den som ger sig.

5 kommentarer:

  1. Fiske är väl som sport. Är man bra går det bra, är man dålig går det sämre..... Eller?

    SvaraRadera
  2. Precis, men här kändes det som om viss överträning infallit sig i kombination med underskattning ( angeldon ) mot våra ismetespön. Sen var isen dålig och mörtarna slöa för att inte säga ointresserade. Sen skulle vi haft fler napp om inte...

    SvaraRadera
  3. Det märks att du har varit/är fotbollstränare. Bortförklaringarna sprutar som maskingevärseld ur dig:-).

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Först vill jag säga att jag uppskattar ditt bloggande och tycker det är väldigt bra läsning!
    Jag är ganska "ny" i gemet.
    Min fråga är, Hur får du tag i betes fisken året om?, när du meter gädda. Mvh Johan från Vänersborg

    SvaraRadera
  5. Antingen lägger jag i en egen mjärde eller metar upp fisken. Funkar inte det så kan man köpa beten av flera lokala handlare och privatpersoner. Mörten har jag i en 80 liters balja där jag låter lite vatten rinna hela tiden för att de skall få syre. Kör hårt ! Tack för berömmet!

    SvaraRadera