Summa sidvisningar

torsdag 13 december 2012

FISKETURISMEN SKALL BLOMSTRA I GÄSTRIKLAND

Varannan onsdag skriver herr Moberg om fiske i vårt närområde och i gårdagens Gefle Dagblad kunde man bla läsa om mässan i Utrecht som jag var på.

http://gd.se/extra/fiske/1.5385234-tusen-alternativ-for-miljomedvetna-fiskalskare

En kund som jag faktiskt har gjort klart med till sommaren lyssnar på mina argument...
2013 skall bli ett intressant fiskeår både privat och som egenföretagare.

ALASKAVÄDER
Drygt 70 cm snö parkerar på marken och det kommer att bli mer sanna mina ord, fortsätter det så här så har vi tre meter snö i februari. Vädret fortsätter som det hållt på sedan i april, nederbörd minst 3-4 ggr/veckan!
Börjar lindrigt sagt tröttna på skiten...
Satans trist om man vill ägna vintermörkret åt lite isfiske. Samtidigt som kylan kom vräkte snön ned och med följd att sjöarna är svårt besatta av stöp. Eftersom snön isoleras så pass bra så krävs ett rejält blidväder som packar ihop snön och stöpet fryser. Men ingen prognos norr om Saharaöknen visar på någon värme att tala om.
Snöar det inte har vi istället 15-20 minusgrader.

SAMMANSTÄLLNING
Kvällarna ägnas istället åt att sammanställa all fakta ifrån årets fiske, som ni vet är jag en statistikfreak och har man hållt på sedan 1982 så känns det angeläget att fortsätta med detta.
Materialet sväller och det blir allt mer att göra för varje år. Allt skall gås igenom och nya årslistor skall skrivas för hand och sättas in i pärmarna.
Statistiken för gäddor över 4 kilo förs över till excelark och mappar. Sedan omvandlar jag dessa till läsbara tabeller och kurvor.
En del av materialet har ni fått tagit del av och tanken är att mer fakta skall lämnas ut till er läsare, jag vet bara inte hur med vissa grejor.
Undrar hur fisket kommer att gå idag då?
Ni som följt mig har sett att jag aldrig skriver ut vart jag fiskar utan hur och varför jag fiskar som jag gör. Att hitta egna vatten att fiska på är en del av framgången hos en fiskare.
Men allt går att överföra till sina vatten och man kan göra egna varianter av tips och tankar. Så länge man inte försöker bli bättre så blir man sämre med det man håller på med. Det gäller allting även fisket.

Ha det i mörkret för om nio dagar vänder det mot ljusare tider igen!!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar