Summa sidvisningar

söndag 30 december 2012

SUMMERING 2012

 
Solnedgång, december
Julbestyren börjar sina och tid till en summering av året har kommit.
Ett märkligt år med både höjder och djupa dalar. Vädermässigt en katastrof efter att isarna gått tidigt. Regn, regn, regn, regn, regn, regn, regn och åter regn innan snön kom med snö, snö, snö, snö, snö och åter snö!
Vi har fått nederbörd minst 3-4 ggr i veckan sedan i april helt makalöst egentligen. Inte en enda vecka utan nederbörd, måste vara rekord sedan Juraperioden...
En helt vanlig dag i somras...
Höjderna har varit det ismetepassen, det tidiga vårfisket efter gäddan och vertikalfiskets hemligheter som kommit upp i dagens ljus, uppstarten av guidefirman med mässbesök i Holland.

Djupet har hela höstfisket bestått av, ett fullständigt haveri ifrån min sida både antalsmässigt och viktmässigt, vårfiskets låga toppvikter och vädret, detta miserabla elände 2012.

VINTERN
Vi fick lagomt med snö och det blev stabila isar på sjöarna.
Det blev sex pass innan isarna gick och det är väl det man hinner med, ett par gånger i månaden.
Premiärpasset den 14 januari skulle kanske bli mitt bästa isfiske genom tiderna viktmässigt.
20 cm kärnis och ett tunt snötäcke låg på isen när jag äntrade vattnet. I den kolsvarta vintermorgonen placerade jag ut mina sex spön och innan ljuset kom var allt på plats.
Bonusgös

Som på en given signal när det första ljuset från gryningen uppenbarade sig kom första fället, vid mothugget kände jag en bättre fisk i ändan men den släpper ganska snabbt och jag som hatar att bränna fisk så där. Det kan ju vara dagens enda möjlighet...

Men det blev en minnesvärd dag med totalt 12 fällningar och 9 gäddor ovan is där ingen vägde under tre kilo och det toppades med en prydlig gädda över skamgränsen.

Nästa pass fjorton dagar senare var ett infall som jag fick en morgon då jag vaknade allt för tidigt. Snabbt iväg och nu skulle ett nytt vatten provas. Det blev en enda fällning men gäddan visade sig tynga vågen över sju kilo så det fället var klart godkänt!




NYTT OCH FRÄSCHT SKULLE DET VARA
Jag återkom till vattnet ännu en morgon men denna dag så var det föräldrafritt och småbarnen kunde härja fritt under isen.
Göran och jag hade ett par pass ihop på isen och vi letade nytt, allt detta år skulle vara nytt och fräscht, ingen möglig gammal skåpmat här inte. Samma dag, nästan samma minut får Göran ett fäll på ett av dessa nya ljusa fräscha vatten samtidigt som vår vån Mr Y har ett fäll på ett gammalt infiskat vatten några mil därifrån, där man vet vard man får och många gånger blir rikligt belönad.
Historien är den att det skiljer ganska exakt tio kilo mellan Görans och Mr Y;s gädda, tio kilo!

Vinterns största

Vi klurade på många tankar och upplägg Göran och jag men vi får inse att vi inte kan ligga borta lör-sön varje helg på nya vatten i mörka djupa skogar. Vi har begränsat med tid och kan vi komma ut två-tre ggr i månaden under året får man vara nöjd.
Fan ibland eller väldigt ofta skall jag säga önskar jag att man var tjugo år yngre och hade obegränsat med tid.

Nåväl, den stora sjön fick i alla fall ett besök ifrån isen och som vanligt hade jag ett bra fiske.









VÅREN
Kom tidigt, ett drömläge att kunna fiska gädda flera veckor i öppet vatten innan lekbestyren skulle komma igång.
10 mars satt jag på en av mina favvisar och hade hinken full med fina metmörtar och det skulle gäddmetas!
Det blev en fin fyratimmars sittning med sammanlagt 6 hugg och 5 gäddor som håvades. En kort och tjock sexkilos förgyllde kaffesmaken. Det är något magiskt med gäddmete, tre av mina fyra största gäddor har gått i fällan på denna metod.
Flötmete i åar är fortfarande bland det roligaste fisket
Åar och älvar öppnar sig först och sedan är det insjöarnas tur. Den 20 mars var en av mina båtar sjösatta och nu gällde det trolling utanför lekvikar och spinnfiske inne i kärlekskammaren.

Göran drog guldgäddor och Brynäs tog hockeyguld
Så här tidigt på året så äter gäddorna fortfarande en hel del. Fighterna är väl inte de mest explosiva men att vara med hela förloppet när allt vaknar till liv efter vintern är magiskt.
Magiskt var också fisket, fyra pass renderade i över 120 gäddor där en eftermiddag med Göran som co-pilot gav 48 gäddor under fyra timmars fiske. Det var helt sjukt och hur många hugg/nafsningar/tappade vi hade har jag ingen aning om men känslan var att det högg i varje kast!
Vanlig storlek i våras
Vassen lockar

Göran har tagit gäddans motsvarighet till Christer Sjögren

Fisket var stabilt långt in i april tills det var dax för lek. Då blir det också en paus i fisket för mig och de första tre veckorna i maj är normalt oerhört svårfiskade och gäddorna behöver en tid att återhämta sig innan de börjar att äta igen i slutet av maj.
Vårfiske är ROLIGT
SOMMAREN
I år skulle även jag lära mig vertikalfisket och då det pelagiska. Alltså handlade mitt sommarfiske om gösjakt. Men som jag nämnt tidigare så är utfallet av bonusgäddorna så betydande att det bör gå att rikta fisket efter gädda också.

Elmotor hade inhandlats under vinterhalvåret och med lite fix och trix och med grejor ifrån Biltema fick jag ihop en snygg lösning på givarfästet.
Jag gjorde en beskrivning om det på bloggen och lösningen blev så populär att Biltemas hyllor med cykelstyrfästen gapade tomma. Förvånad personal undrade om Gävleborna blivit cykelgalna styrstångsbytare...

Lösningen på min vertikalgivare spreds sig bland många andra fiskare, kul!
Visst blev det en hel del gös och även om det kändes som om jag var ensam om att inte ta en gös över 5 kilo denna sommar bland kompisarna så är jag en bit på väg i vertikalfisket.

VERTIKALA FUNDERINGAR
På ett par punkter fiskar jag lite annorlunda än andra, jag backar inte upp mot vinden med aktern som många gör. Istället driver jag med vinden och bromsar upp farten med elmotorn tills jag får rätt fart i driften för dagen. Jag har en ganska stor och tung båt och skulle jag backa upp mot vinden hela tiden drog jag ur ett par batterier ganska snabbt.
Det är väldigt enkelt och lättmanövrerat.

Sedan fiskar jag mig fram och har ofta jiggen ca 1,5-2 meter over botten, då ser jag fisken som trycker på botten och hur de stiger upp mot jiggen. Driver jag över ett högt stående eko backar jag tillbaka och vevar upp jiggen så den kommer över ekot. På så sätt har jag fått mina pelagiska fiskar. Gösen reagerar ofta direkt när jiggen sveper förbi och upp över henne.


Hård, hårdare, hårdast!
Men den bästa dagen hade vi på gammal hederlig trolling grabben och jag. Vi körde bonntrolling en dag i början på juli då solen för en gångs skull värmde oss. Davva utklassade mig och höjde personbästat på gös flera gånger under eftermiddagen.
Finfin sommargös


Senaste perset ifrån Davva
Sedan var han med och lirkade upp två långa gröna under sista semesterveckan, 108 och 110 cm är inte illa drillat av en trettonåring! Som kryddan på moset sprängde han perset igen på gös...








Grym vertikalgädda
HÖSTEN
Denna period är något man går och väntar på i slutet av augusti, en icketid för mig. För varmt för bra gäddfiske och för kallt för sol och bad, alltså går dagarna åt att invänta september och de första frostnätterna. Signalen för att nu är gäddorna på gång att börja äta upp sig igen efter den långa siestan.
En av få ljusglimtar i höst...
Jag börjar alltid mitt höstfiske i mindre och grundare vatten som kyls av snabbare än större sjöar.
Så redan 9 september gled jag ut på en av dessa och hade en fin dag.
Ett par veckor senare var jag åter på plats och nu var det en helt annan aktivitet i vattnet, man känner på en gång att dagen skall bli bra när det smäller i grejorna efter fem minuters fiske!
En skön semesterdag i solsken och svaga vindar. Denna dag hade man smygit ned en ny wobbler i lådan en Cobbs 25 cm crankbait som efter lite bly i buken fick den där underbara vickande gången som man vill ha på en stor aptitretare!

September blev oktober och det var nu det skulle hända! Fetgrisarna skulle upp och jag hade massor av tid, hela hösten låg där och väntade. Som det började, 13 gäddor och 1 gös där åtta gäddor var feta och fina. Jag toppade med en precisionstrollad 8+ gädda som nöp en Strike Pro på kort lina på den handhållna spöet.

VAD HÄNDE?
Vad som sen hände har jag ännu inte kommit över, allt rasade och fisket för min del blev bedrövligt. Regnet fortsatte att vräka ner var och varannan dag och åar tillsammans med sjöarna fylldes till bredden. De gamla hotspotsen var tomma, fullständigt tomma!

Jag åkte på en helgresa till fiendeland igen för att dra upp monstret men fick åter vända hemöver med svansen mellan benen igen, dock sprängde jag nollan denna helg med en hel gädda på söndagen.
Facit efter tre års besök, 7 heldagar, ca 80 timmars fiske, 2 gäddor!

De efterföljande åtta turerna gav 15 gäddor i utdelning mot normala 60-80 st.
Vikterna skall vi inte ens nämna då de flesta precis blivit av med gulesäcken...
Till slut var man slut innan man ens börjat fiska och efter tre timmar i båten så grävde man efter valium i väskan.

FAAAANNNN!!!

Nu sitter jag och plitar ned de sista raderna och tänker tillbaka på vårens och sommarens gösfiske och de minnena får en på betydligt bättre humör.

Årets nolla: Höstfisket

Årets nolla 2: Jag

Årets nolla 3: Ottnarens fiskevårdsförening som fortsätter att gynna köttfisket, tänk om!

Årets bete: Fin-S

Årets innovation: Givarfästet

Årets år: 1991

Årets miss: Ingen gös över 5 kilo

Årets färg: Firetiger

Årets nyinköp: Evinrude 40 hk E-Tec

Årets längtan: Efter min tionde tia

Årets Zlatan: Zlatan

Årets väder: Vidrigt

Årets företag: Berglunds Fiskeguider


SUMMERING

Antal turer: 26

Antal gäddor: 176

Över 4 kg: 33

Över 7 kg: 3

100-klubbare: 8




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar