Summa sidvisningar

torsdag 20 december 2012

HÖSTENS BETEN

Hösten inväntades med stora förväntningar men som kan summeras som ett mindre haveri.
Jag har aldrig fiskat mer än jag gjort i höst och kunde äntra vattnet 12 gånger från mitten av september tills isen la sig i slutetav november. Tyvärr blev det magert utfall.

WOBBLERDOMINANS
Mjärden fiskade bra och jag hade god tillgång till fina betsfiskar hela hösten men de ratades gång efter annan. Wobblers lockade fram flera hugg och jag kliade mig både en och två gånger på Tommy Nilsson-hjässan utan svar...
Men det blev trots allt några fiskar och tre beten som gjorde skillnad under fler av passen.
En ny favorit fick jag och det var den handbyggda Cobb på 25 cm som efter lite modifiering fiskade relativt bra.

COBBS
Cobbs är ett handbyggt bete som går under termen twitchbait, men som med 25-35 gram bly i buken fungerar fint i lågfartstrolling. I originalutförandet är flytförmågan för stor att trolla ned den i farter under 1,2 knop.
Färgen på premiärbetet som gamle hjälten Bengt Grive skulle beskriva som "lösimagenbrun med orange fartrand"
Skeptiskt var jag till färgvalet som Albin på Sporting insisterade på skulle funka i mina brufärgade vatten.
Visst fick han rätt den gode Albin, så nu kommer flera betesmodeller att inhandlas i denna föga attraktiva färg.

Cobbs, Butch och Strike Pro
STRIKE PRO
Är en robust och mycket användbar vobbler som länge varit med i lådan.
Den stora modellen med djupgående sked passar ofta bra på det handhållna spöt. Då kan du variera längderna ifrån 7-15 meters släpp. Då får du den att fiska ifrån 4-7 meter.
Höstens största gädda gapade över en precisionstrollad grå-silver färgad Strike Pro på 10 meters linsläpp.
Grejen var att stryka längs en brant på 6 meter som viker av i 90 grader, så det gäller att köra precis intill kanten innan man svänger av, annars går wobbler fast på grundare vatten...
Denna gång knäppte det till alldeles innan jag skulle svänga av och jag lyckades med taktiken.

Höstgädda

BUTCH
Åter med på tronen och visst får den mycket tid men som den förtjänar också. Från fyra meter och djupare så är den klockren. Varken för stor eller för liten.
Färgvalet är väl det som styr vilken av Butcharna som skall blötas.
Den i Firetigerhar många på sitt samvete och är snart ikapp den klassiska blå-silver

ISMETE?
Ännu har jag inte äntrat någon is men till julhelgerna är det äntligen dags så i helgen åker mjärden ned under isen.
Vi har mycket snö runt om oss men på isarna brukar snön blåsa bort och sjunka undan lite bättre. Får vi inga större mängder de närmaste dagarna så luktar det fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar