Summa sidvisningar

måndag 17 december 2012

SOMMARENS BETE

SOMMARENS BETE 2012

Denna sommar hade jag gett mig dän på att lära mig det pelagiska vertikalfisket precis som övriga sportfiske Sverige.
Alltså riktade jag egentligen bara ett par pass efter gäddan, men det blev flera bonusfiskar under gösjakten istället, så pass bra att jag bestämt mig för att rikta något pass på gädda med förstärkt vertikalutrustning!

Jag tror det kan revolutionera gäddfisket under högsommaren som annars är en svår period att nå lite stabilare fiskar. Men all sk bifångst med stabila sommargäddor från många gösjägare gör att man hajat till både en och två gånger. Här finns potential inget snack om det.

Annars håller jag tiden från midsommar och en vecka in i juli som en riktigt bra period för gäddfisket. De äter fortfarande upp sig efter leken och de är aktiva runt grynnor och på djupbranter. De bjuder upp till knallhårda fighter och både spinnfiske och trollingfiske ger goda resultat. Farten skall upp mellan 1,5 -2,5 knop och huggen är brutala!

TROLLINGBETENA
En trotjänare och en blivande sådan fiskade bäst i somras mellan alla regnskurar. Westins Jätten är som Zlatan, levererar alltid och har ett brett fartregister. Det är väl under tidiga vårfisket som den egentligen inte används av mig, annars är den given många gånger.
Dubbelhåvning!
 Butchen i 21 cm storleken är kanon till sommartrolling, den både hörs och syns ordentligt och den gulgröna flour färgen skördar i soppvatten. Med Butchen får du också grova gösar som bonus om du håller dig i det lägre fartregistret. Tror inte jag fått en enda gös under tre kilo på en Butch!

Westins Jätte och Butchen trivdes i sommarregnet!


VERTIKALBETENA
Två modeller sticker ut och den första är Illex Lightning Slim.
Illex är en långsmal maskliknande jigg som är oerhört lättfiskad både utefter botten som pelagiskt.
Jag har kört med 19 och 25 cm storleken och med två stingerkrokar i kroppen.
Gäddan klipper igen käften helt och krokningsförmågan är god.



Den andr är Fin-S är en gösfavvis också, men de två största modellerna på 7 och 10 tum gör varje gädda med självaktning rysningar. I somras lockade den upp två gäddor på 108 och 110 cm i slutet av juli under samma vertikalpass, bakom spöet var grabben…
Själv fick jag några femplus gäddor på 7 tummaren.
Fin-S i 10 tum, Illex 25 cm, Fin-S 7 tum och Illex 19cm. Alla dessa lockade gäddor under hela sommaren.
Nästa sommar som sagt då skall jag rikta fisket efter gädda på vertikalmetoden och köra med lite tyngre skallar och prova lite nya jiggar som funkat bra under spinnfiske.





2 kommentarer:

  1. Himla intressant läsning, inte bara detta inlägg utan gäller det mesta du skriver.

    Keep up the good work!

    Skitfiske // Johan

    SvaraRadera
  2. Tack, skitfiske själv på dig och må gäddguden vara med dig.

    SvaraRadera