Summa sidvisningar

söndag 26 juni 2011

Föräldrafritt maratonpass

I onsdags tog jag ett maratonpass, siktet var inställt på sjöns större gösar som nu gått av grunden och jagar för fullt ute på det öppna vattnet.
Förutsättningarna var från början goda då Pohlman spådde svaga sydväst-västvindar och vxl molninghet. Prognosen skulle stämma, vädret blev till och med bättre än lovat. 

Fick ut grejorna strax före 07.00 på morgonen och jag tänkte börja vid ett grundflak mellan två djuphålor. Ett tillhåll för gösen när den går upp lite grundare för matjakt. Djupet varierar mellan 4 och 5.5 meter. Snabbt fick jag en mindre gös, alltid något...
Förmiddagen löpte på och det blev hugg med jämna mellanrum, dock ingen större.

En havsörn har plockat en större fisk
Det mest spektakulära som hände var att jag vid lunchtid kände mig iaktagen uppifrån, när jag då tittat uppåt-bakåt så flaxar en gigantisk havsörn några meter över mitt huvud. Satan, tänkte jag och viftade till med spöt jag höll i handen. Den reagerade inte nämnvärt utan flaxade kvar strax bakom mig, jag sträckte mig efter kameran och ville försöka få den på bild. När jag hittat kameran i väskan så vände jag mig om. Precis då dyker havsörnen ner och plockar upp en större fisk, gädda eller gös? och beger sig iväg till sitt bo. En helt otrolig upplevelse då örnarna brukar hålla sig på behörigt avstånd från oss människor. Bilden blev sådär men jag hade inte tiden på min sida.

Tog ett break vid 13-tiden och tog en timmes stödvila i båten, allt för att vara pigg till kvällspasset. Så långt hade det blivit 5 gäddor och 8 gösar, största gäddapå 3,5 kilo och ingen gös över 2 kilo, tungt.


Enda godkända gösen högg på en Butch blå-silver 21 cm
Kvällen blev inget bättre den heller vad det gäller storleken, det var helt enkelt föräldrafritt under ytan, fick dock en gös på närmare tre kilo innan jag gav mig för kvällen.
Totalt blev det 8 gäddor och 12 gösar, alla under trollingfiske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar