Summa sidvisningar

tisdag 7 juni 2011

Ekolod som strejkade och annat jävelskap

Hade tänkt mig en fin eftermiddag på Storsjön i det fina och lugna vädret som rådde på förmiddagen. Först hade vi ett ledarmöte inbokat ang lite ordning och reda bland fotbollsgrabbarna, men så fort mötet var över vid 13-tiden gav jag mig iväg...
Något jag inte skulle ha gjort med facit i hand!

När jag kommer fram så plockar jag i grejorna som vanligt i båten, tankar och slår sedan på ekolodet, helt dött. Redan förra turen märkte jag att det var svaga bottensignaler så jag anade att nåt var på gång.
Under tiden märkte jag att den ostliga vinden började öka i styrka från väldigt svag till i alla fall märkbart utslag på flaggan i hamnen.
Ekolodet gick inte igång och jag slet ur sladdarna och får reparera kopplingarna en annan dag.
Jag hade ju ändå GPS;en med mig så fram till grynnorna skulle jag hitta, men man vill ju se hur det ser ut under en, eller hur.

HÅRDA VINDAR OCH VITVÅGOR
Väl framme vid första stoppet så har vinden friskat på rätt rejält, så mycket så topparna på vågorna var vitskummade. Då är det svårt att jigga med både precision och känsla. Dropphuggen missar man och det är bara de rejäla påslagen som märks. Det blev tre små gösar vid första grundet och inget att yvas över. Pratade med flera fiskare som haft mycket bra fiske under morgonen och förmiddan, dessa grabbar var på väg hem nöjda med dagen som varit.
Vinden skall väl mojna framåt kvällen?! Eller ?

Gav upp efter en timme och bestämde mig för lite trollingfiske. Jag slängde ut ett spö med en wobbler på och började så smått röra mig framåt, då startar Owetz sin båt och drar iväg ifrån grynnan, efter några sekunder så sprutar linan ut från mitt spö och jag tror först att det är ett jättehugg innan det smäller till i linan. Då förstår jag att linan snott in sig i Owetz motor, ridå!

Jaha, det var bara att reda ut trasslet och tur var väl att jag hann ropa på Fredde innan han kom iväg allt för långt.
Nåväl kom igång igen efter några minuter.
Direkt så höggg en minigös som fick gå tillbaka. Hann bara få ut spöna igen då högra spöt bugade sig rejält, mumma en större och förhoppningsvis tyngre fisk hade gapat över en Rapala SSR moddad till svävande, hon bökade rejält i början men när hon närmade sig båten så såg jag att det var en metergädda men med ett stort rött sår på bakdelen. När jag håvade henne så såg jag vad smal och emlig gäddan var, 101 cm och endast 4.41 kg ojojoj.

Normalvikt på en sån längd skall vara gott över 7 kilo.



Nåväl i med grejorna igen och direkt hugger en mindre gädda på en Butch Firetiger, när den är framme vid relingen så lyfter jag upp den i tafsen och skall kroka av den på utsidan relingen. Den skakar och vrider sig och vips så släpper Wobblern från tafsen! Jag ser direkt att öglan gått upp, precis det som hände under drillningen med en större gädda för två veckor sedan. JÄ.... hakj....



ODUGLIGA BETESLÅS
StayLock som skall vara så otroligt bra har nu gjort sitt på mina tafsar, två gånger är två gånger för mycket. Knipsade av hakarna och på med Crosslockhakarna igen.
Påsarna med StayLock-hakarna åkte ner i soptunnan så fort jag kom hem. Crosslock är fortfarande den mest pålitliga tafsen, punkt!

Gäddan dök i med wobblern kvar i munnen och tyvärr är det inget man kan göra, surt.
Men du, vinden mojnade och jag tog upp trollingprylarna och drog ut till ett annat grund, nu ska det jiggas!
I med ankaret och ut med jiggen, härligt med svaga vindar och kontroll på linan.
Hann väl med två kast när jag känner att vinden som nu vänt och blivit sydlig börjar öka. På två minuter så är hela sjön orolig, vågorna om än ännu större än tidigare i den ostliga vinden.
Vad är det som händer? Får blykepa och plockar ihop grejorna, far hem och tjurar.

Lägg till bildtext
Fy fan vad fiske är trökigt!

 

1 kommentar:

  1. Ibland går bara allt åt hvete och man är alltid alldeles för tjurig för att bara inse fakta och åka hem. :P

    Håller med om crosslock men kan också meddela att det simmar omkring en gädda utanför Ö-vik med en Buster Jerk som ansiktssmycke trots det. :-/
    Haft dom öppna sig flera gånger faktiskt men dom är, trots det, fortfarande bäst.


    Skitfiske,
    Daniel

    SvaraRadera