Summa sidvisningar

lördag 20 februari 2010

Lattjolajban-Locket

Överst i Plano 737 så ligger de godbitar som verkligen lockar fram de stora gäddorna. Där trängs Westins Jättar, SwimWhizzar, Cisco Kids, Hemgjorda wobblers, Butch, Strike Pron, 4-plays mm.
Alla är de gäddfångare av rang.
Här trängs mina magnumwobblers

De här betena har jag mest till trolling, både vår-sommar-höst.
Swim Whizzen har jag använt i många år men de användes flitigare under 90-talet än idag, jag har fler färger än de som ligger i lådan just nu men de har fått ge vika för den hårda konkurrensen från övriga. Den funkar bra i farter runt 1.2 - 2.5 knop dvs försommar-sommar och tidig höst, går ner på ca 5 meter vid trolling.

Cisco Kiden har anor från 50-talet då den gjordes i trä! En av de första magnumwobblerna som kom till Sverige ifrån staterna, numera i plast. Den i grå-silver har gett mig min näst störst gös och min tredje största gädda genom tiderna, den stora 1600:an går ner mot 7 meter med flätlina vid trolling, bra året om.

Westins Jätte blå, Westins Jätte gulgrön, Butch blå-silver och Strike Pro i grå-silver

Westins Jätten har fångat flest gäddor för mig genom åren och jag hade en blåfärgad svensktillverkad under många år. Den fångade allt, gäddor, gösar, spöknät innan den en höstdag för två år sedan för evigt satt fast i bottnen, den dan var det bara att packa ihop grejorna och åka hem och deppa.
Alla färger fångar fisk.


BUTCH 21 CM
En ny favorit har blivit Savagears Butch i 21 cm varianten, i höst gjorde den sin andra säsong i lådan och jag har utökat arxenalen med flera färger. En snuskigt effektiv wobbler som går bra i lite högre farter typ1.2-2.0 knop. Det går att krypköra på senhösten också om man har spöt i handen och på så vis hjälper till med lite dragningar och trix. Då får den lite extra gång för den kan sluta vobbla vid lägre farter. Den är långsamt flytande och den går ner mot dryga fyra meter vid trolling. just att den flyter upp långsamt används som vapen vid svängar runt grynnor och liknande. Gäddan torpederar den underifrån. Den kommer att bli en klassiker så småningom.

De hemgjorda varianterna är gjorda i Sohlbergaskolans lokaler i Torsåker, då man som 14-15 åring använde träslöjdslokalen att göra wobblers. De funkar fortfarande bra 25 år senare...
Furu, Humbrofärger, Tvåkomponents Aralditlim som lack, aluskedar och du hade beten som tålde allt. Idag så har dagens hemmabyggare fantastiska skapelser i sin repertoar, fjärran från våra amatörbyggen.

Några fler beten får inte plats i min "byrålåda" utan övrigs beten ligger i 3700/3730 lådor vilket jag återkommer till, men som sagt inga nya beten 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar