Summa sidvisningar

fredag 12 februari 2010

Godislådorna del 1

Alla fiskare har ju sitt eget system på hur man vill ha det med alla drag och tillbehör osv. Vissa bygger sitt system med massa lösa lådor typ Plano 3700/3730. Själv har jag sådana som komplement till min "byrålåda" som inte rymmer de beten som jag har.

Fiskeprylar har en otäck tendens att växa till för varje år. I vintras så bestämde jag att inga nya beten skulle köpas in då man ändå bara använder en tredjedel av det man har till förfogande. Funkade bra i några dagar...tills det fanns objekt på Tradera som man naturligtvis behövde komplettera med och ett till och ett till.

Sen gjorde man ett besök igår i en av Gävles sportfiskebutiker som var fylld av kartonger från golv till tak, hmm vad fanns det för nyheter här då?, gick en lov runt och hamnade framför nyuppackade gäddflugor från Kinetic, wow bara 99:-/styck, härliga flugor med groteskt överdrivna ögon på epoxyskallen, härliga färger och kanonkrok på direkt från VMC, dessa kommer gäddorna att be om att få tugga lite på.

STORLÅDAN
Ok, tillbaks till byrålådan, översta fackena som ligger i lådans lock där huserar små och mellanstora wobblers typ Zalt 14cm, Magnum Pike, Bomber 16a, Conrad 16cm och Nils Master 15 cm. Dessa har jag till grundare fiske eller i åar som jag brukar fiska i. På Bomberwobblerna har jag tagit bort den bakre kroken som ofta satte sig i närheten av ögat eller inne i gälarna på gäddan, fisken fastnar ändå precis lika bra.

14 CM ZALT
Zalten i 14 cm modellen har jag ca 15 st av i olika färger och egenskaper såsom flytande, sjunkande och egenknåpade suspendings, i lådan ligger just här två allroundszaltar. Bombern används både till gädd och gösfiske mest som trollingbete med djuprigg eller med päronbly på linan. Kör jag trolling i åar så kör jag som de är, att slicka vasskanter med Bomber skördar alltid framgång även om det sällan är de största som tuggar amerikanskt.

WESTIN MAGNUM PIKE
Westim magnum piken är en riktigt riktigt bra gäddwobbler, till vår fisket kan du fiska den löjligt långsamt och den svänger ändå på rumpan mjukt och vaggande. Med rätt balanserade krokar och fjäderringar så får du ett ruskigt häng på den och de så viktiga spinnstoppen kommer helt till sin rätt. SMACK så sitter hon där!
Har ett tiotal olika färger som täcker det mesta, bäst funkar dock blåsilver och den gäddfärgade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar