Summa sidvisningar

onsdag 17 februari 2010

Godislådorna del IV

I nedersta lådan så ligger det bara tre modeller, Zalt, Hi-Lo och Cisco Kid.
Många, många gäddfiskare har lovprisat Zalten lika mycket som man häcklat Hi-L:on som en nybörjarwobbler, fel, fel, fel. FEL!

Här ligger några gamla favvisar

HI-LO EN HEDERLIG GAMMAL HJÄLTE
Hi-Lo i 40 grams versionen är en mycket effektiv och bra wobbler för både gädda och gös men det skall vara den gamla varianten med tre trekrokar. Redan 1970 kom 40 grams versionen av denna klassiker då tillverkad i Sverige, sedan flyttade produktionen till Japan och sedan till Taiwan. Alla dessa varianter har en stabil gång och skeden håller sitt läge även vid kast, jag har den dock mest till trolling. Ännu har ingen tillverkare lyckats så bra som Abu när det gäller kvalite´n på färgsättningen, du kan fånga hundratals gäddor och färgen sitter där ändå, brutalt bra.

Toppfiskarna på Hi-Lo:n är 10,4-10,2-10,1-10,0-9,0 på gädda och på gös 5,9-4,9-4,8-4,6 så nog fångar den bra med fisk. De färger som jag använder mig av mest av är, lys, bgl, rh, m, yp och blå-silver.

ZALT 19 CM
Min första Zalt köpte jag redan premiäråret den kom ut på marknaden i början på nittiotalet, en blå-silver flytande variant i 14cm modellen. Redan premiärturen så visade den sin förmåga och en kort trollingtur på ån krossade den sin konkurrent på andra sidan relingen ( Bomber 16a ) 8-1 i Zaltens favör. Men man var ändå förbryllad över gången man kände ingenting i spöt när man vevade in den.
Sedan har man fyllt på förrådet och i lådan ligger det några 19cm varianter i både sjunk och flytande.
Jag har fått mycket gädda på Zalten men faktiskt inte någon riktigt, riktigt stor ännu, ett par bestar har slitit sig under drillning under åren dock.
Svensktillverkade Zalt är en go bit plast

Cisko Kid:en som ligger där är i 40 grams versionen, ett bete jag ofta använder under försommaren och tidig höst då den lite hårdare och ettrigare gången lockar till hugg, även den en evighetsmaskin, tappar inte färg eller gång. Min störst Ciscogädda 10,4kg 123cm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar