Summa sidvisningar

söndag 14 februari 2010

Godislådorna del 2

Varför ligger de wobbler som ligger där? Ja många års fiske efter gädda och gös har gjort att man skaffat sig vissa referensramar, för vad som gäller för en duglig wobbler.
De skall ha ett visst djupgående, rörelse, färg och form för de situationer som gäller. De skall täcka vattendjup från ca 3 dm ner till 12-14 meters djup, de skall locka fram gäddan eller gösens jaktlust, att äta för att överleva. De skall vara hanterbara både för spinn och trolling beroende på vad jag vill utöva, en del drag lämpar sig bara för kast och en del bara för trolling. Men de flesta betena går att anamma på båda sätt.



I den första lådan har jag wobblers som är lite större och några med ett större djupgående så att jag kan täcka vattendjup på ner till ca 5 meter.
Här har jag några Westins Jätten i 17cm utförande, har samma härliga gång som storebror men med ett djupgående ner till ca 3,5 meter, också en bra spinnwobbler när man vill lägga några kast utanför vassarna.

Swim Whizzarna är sakta sjunkande och plockar bra med gädda i kallare vatten, även gösen gillar "Swempan".
Tomic den stora i flytande variant är en kul sak, oregelbunden gång, ja gång och gång den vinglar och slår sig fram högst märkligt. Fångar gädda på grundvatten under metern och funkar kanon på trolling, antingen med ett trevägslekande eller med djupriggen.

Big spiggen plockar jag fram när mina hemmavatten är rejält grumliga, den har rasselkulor typ "bowlingklot" inne i kroppen och man hör faktiskt wobblern under vattnet när den närmar sig båten, helt sjukt. Ibland blir det för mycket men den funkar i svåra siktförhållanden.

Rapala SSRen är en kanonwobbler för både spinn och trolling, den mörtfärgade är svävande och kan fiskas mycket långsamt, Fj-färgen funkar bra på gösen.
Sen är det blandat med Strikepro, Rapala Magnum och en Buster Pike som tar upp plats...
Används ibland bara, why ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar