Summa sidvisningar

torsdag 25 februari 2010

Beteslådorna

Ett praktiskt och bra sätt att hålla koll på betena är med Planos 3700 och 3730 lådor, med dessa kan du fylla varje box med beten anpassat för det fiske du vill bedriva. Dom sväljer en hel del beten och är otroligt prisvärda och håller "for ever".

Jiggar för spinn efter gädda och gös har sin naturliga plats hos en predatorjägare. Relax 6 tumsjiggar är ett bra vapen för båda arterna, jag gillar t ex inte att fiska gös med för små beten. Gulgröna eller blå-silver är bra färger.
Olika jiggar


När jag fiskar med lättare beten med moderat djupgående så använder jag ofta Hi-Lo i 26 grams versionen, den fiskar bra ner till tre meter och används även till göstrolling på grundområdena. Min första tia tog jag 1983 på en 26 grams LYS en vårdag i april.
En grundgående variant av Cisco Kid som inte används av många fångar fint med vårgädda.

 
 

Större jiggar typ Ailen Eel eller 9 tums jiggar använder jag oftast till trollingfiske efter gäddan, djupgående varierar du genom att använda olika vikter på jigghuvudet. 28 grams huvud till en 9 tums Relax gör att den plöjer fram på 5 meters djup på 20 meter lina.

 
JERKFISKET
Till vårfisket så plockar jag faktiskt fram kvastskaftet och rycker mig fram i vassvikar och grundområden efter de romstinna och flottfeta madamerna. Mina favoriter till detta fiske är Salmo Slider, Deviator, Westins jerk 12 cm och Buster Jerk. Det jag inte gillar med Jerkfiske är drillningsegenskaperna på spöna, oavsett prisläge så finns inte känslan där. Skulle aldrig i mitt liv köpa ett jerkspö för 3000:- och kunna påstå att drillningsegenskaperna är oöverträffade med den påken för det är det inte.
Jerkspö = Odugliga drillningsegenskaper! 
 
Sen så använder jag högervevade rullar precis som innan jerkboomen och det går utmärkt till fiskebutikernas stora förtret.
Fisket i sig är grymt kul, spektakulära hugg och ytnära fiske.

Slidern, enkel effektiv och funkar perfekt till haspelspöt

SPINNFLUGOR ALLRA ROLIGAST
Men det allra roligaste och enligt mig det effektivaste fisket har du med gäddflugor. Förra våren så satsade jag många turer på detta fiske i ett par grunda sjöar och maken till beten var det länge sedan jag sett.
Med sitt pulserande och vibrerande hår kan man ytterst långsamt fiska sig fram i fjolårsgräset.
Med mitt Berkley Signa Pike haspelspö och 0,17 flätlina så svepte man iväg flugorna lätt över 35-40 meter och därmed täcker man mycket vatten i varje kast.
Och att drilla gäddorna på dessa prylar är en fröjd. I vår så är jag övertygad om att jag tar en tia på detta fiske, var så säkra!

Spinnflugorna kommer skörda i många år framåt

3 kommentarer:

  1. Otroligt intressant läsning tycker jag......otroligt sugen nu på öppet vatten.Är sååååå trött på snön

    SvaraRadera
  2. Helt klart en av de bättre fiskebloggarna jag sett på länge. Jag blev inte mindre sugen på att köra igång med trollningen efter att ha kikat omkring här. Keep up the good work!!

    SvaraRadera
  3. Tack och bock för berömmet, alltid kul att bli uppskattad.

    SvaraRadera