Summa sidvisningar

söndag 18 december 2011

Decembermete

För två veckor sedan gjorde man bokslut med storbåten och igår så blev det nog det sista gäddmetet i öppet vatten. Flötemete så här sent på året brukar inte handla om köttfiske precis, nä man får vara glad för varje dykning flötet gör under dagen.
Hade tid att meta från gryningen fram till 12.30 och de fyra timmar jag fick i dagsljus fick räcka.


I väntan på napp
 Vattnet är nu inte varmare än 0.4 grader och det behövs inte ens en frostnatt innan ån får ett tunt istäcke över sig. Nu väntar kallare väder och förhoppningen är att kunna hinna med åtminstone ett ismetepass innan nyår.

Åter till gårdagen, jag hade riggat klart och fått ut båda spöna i mörkret allt för att ta vara på gryningsljuset. Smack ett tveklöst hugg föll direkt på första flötet och klockan var inte mer än 08.40 det skulle dröja ännu en tjugo minuter innan solen skulle upp och göra sitt jobb. Det var alltså helskumt och först trodde jag bara att jag inte såg flötet men det hade dykt under. Känner direkt vid mothugget att det inte är "Monstret" utan en ordinär tvåa.

Timmen senare är det dax igen, nu hade ett av flötena vandrat ganska långt bort när det studsar till och försvinner snabbt, mothugg och återigen känner jag de där skakningarna o rycken som pekar på minigädda, visst denna såg ut att vara något hekto lättare.
Skönt ändå att få ett par hugg redan första timmen. Men det stoppade där, inte ett liv under resten av dagen.
Nu monterar vi ned gäddmetespöna och lägger dom på återhämtning under vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar