Summa sidvisningar

söndag 4 december 2011

IDIOTGÄDDA

Tre veckors avhållsamhet blev för mycket. Trots väderprognoser som skulle likna dårskap att vara på sjön så sket jag fullständigt i detta. Nu skulle båten blötas för sista gången denna säsong. Om jag hade tiden på min sida skulle det kunna bli ett par timmar innan ovädret skulle vräka sig över oss igen.
Jag har haft Hr:en på trailen de senaste veckorna, utan att haft möjlighet att använda den.

Morgonen var kall, minus fyra grader stod termometern på. Jag hade problem att få på trailern då allt var segt och stelt men efter lite 5-56 på handsken så släppte det.
Jag förstod att det skulle vara is närmast land och nu gällde det att ha lite tur så det skulle gå att sjösätta.
Första platsen funkade inte, isen var allt för tjock och trots att jag klängde och hängde på båten för att hjälpa till att gunga så isen skulle spricka men icke. Svettig stod jag där och blev lite lack, båten skall i!
Upp med den igen och byte av plats. Här såg isen lite tunnare ut och visst det gick. Men nu hade det ljusnat ordentligt och vindarna hade ökat.

Snabbt ut på plats och i med grejorna. Jag körde mot vågorna som inte riktigt hade vita gäss på topparna än.

Det är inte lätt att köra en trögstyrd iskall båt i detta väder men det behövde jag inte bekymra mig över allt för länge, Smack ett rejält hugg på det handhållna spöt fick mig att glömma minusgrader, hård vind, isig båt och svinkalla fingrar, nu var jag uppbjuden på dansgolvet ordentligt. Som alla vintergäddor i öppet vatten handlade det mer om stök och bök än snabba rusningar, vattentempen var så låg som 1,7 grader. När gäddan var vid båten så spände linan rakt ner och jag fick pressa upp henne  mot ytan. Väl där så rullade hon oroväckande mycket och jag var rädd att Strike Pron skulle lossna. Första håvningsförsöket fick jag bryta då jag inte riktigt nådde henne, oftas slutar sånt med lossnat drag men krokarna satt bra och andra försöket blev klockrent.

Det var en välmatad madam som jag först mätte till 103 cm men hon tyngde vågen till 8,1 kg. Bra vikt med denna längd i detta vatten. Faktiskt även årsbästa för mig detta år.

Årsbästa på sista båtpasset!
Snabbt i med betena igen men nu bröt vågorna över i vita gäss...ajaj jag körde tio minuter till innan nästa gädda klev på men denna lilla plutt fick snabbt åka ner i vattnet igen.
Nu gick det inte att fiska på den öppna sjön längre utan jag fick söka lä bakom ett par öar. Platsen var inte optimal och efter ha nött en timme där så gav jag upp. Snön yrde runt huvudet och vinden tjöt ordentligt i de få träd som gjorde sitt för att skydda mig.

Det blev tre timmars fiske men på den tiden hann jag med ett årsbästa så denna Idiotgädda var värd all möda trots allt.
Nu väntar kallt väder och kan vi klara oss utan nederbörd komme vi att få fina isar framåt julen, härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar