Summa sidvisningar

lördag 17 december 2011

Sommarens bete

Sommarfisket efter gäddan blev väl som det brukar kunna vara. Stendött vissa dagar men även några hyfsade gäddor mellan alla gösar. Månadsskiftet juni-juli kan vara en riktigt het period, gärna i samband med fullmåne. Det är ju inte varje år månens fas ligger så och i år var det motsatta förhållanden, nymåne.


Jag är inte slav under månen men jag har så här långt i min statistik hel klart kommit fram till att den svåraste perioden är dagarna innan och efter nymåne. Det gäller i mina vatten!
Men jag avstår inte fisket utan man tar de dagar som erbjuds med största entusiasm.

Sommarbetena i år var egentligen bara två stycken för gäddan nämligen Rapala SSR egen moddad och Westins Jätte. Inga nyheter precis!
De gamla jättarna fiskar olika bra så är det bara, precis som med Zalten hittar man exemplar som sticker ut. Denna klassiska blå jätte var het under några pass.
Först ut var en julikväll med gös över fem kilo och gädda över sex, ja du vet så som det alltid skall vara, eller hur?
Westins Jätte, blå en klassiker!
Sent i juli så kom också äntligen chansen att ta personligt på gös. Chansen har man ju först när hon behagat att hugga på ditt bete. Det hände denna juli förmiddag, spöet bugade djupt och Savagearklingan jobbade för kung och fosterland för att hjälpa mig att tämja denna gris till gös.

När gösen väl låg där omsluten av håvnätet kunde jag först inte fatta att det skulle kunna bli ett nytt rekord. Den blåa Westins Jätten hade återigen visa sig locka fram storgösar.
6030 gram lyder det nya personliga rekordet. Men som fisket har tagit fart i våra trakter så känns det rekordet inte omöjligt som mitt gäddperset ändå känns.

Westins Jätte blå och Rapala SSR skitmört var det!
Rapala SSR med ca 20 gram bly i buken
Till gösfisket så dominerade Relax 6 tum för mig, den fångar regelbundet och är perfekt storlek att jiggfiska med. Då jag ännu inte skaffat en elmotor ( nr 2 på motorlistan till 2012 )
så får jag förlita mig på svaga vindar, IKEA-kassar mm för att få flyt i vertikalfisket.
Det blev några fina gösar runt fyra kilo och det är ju roliga påslag.
Skall ägna mer tid åt det vertikala fisket nästa sommar då jag skaffat mig bättre förutsättningar.
Relaxjiggen i 6 tums storlek passar både gädda och gös. Denna dock med större skalle för gäddfiske

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar