Summa sidvisningar

söndag 11 december 2011

Vårens bete!


Visst känns det avlägset, det där första kastet i öppet vatten tidigare i våras. Året är snart slut och det kan vara på sin plats med lite kortare summeringar.
En årskavalkad är på ritbordet men den kommer dagarna innan nyåret så håll ut.

NYTÄNDNING
Vårfisket för mig har med undantaget för de fyra senaste åren varit helt inriktat på flötmete med levande bete eller trolling i rinnande vatten. Visst det har och är en framgångsrik metod. Men med tanke på den betesexplosion vi upplevt de senaste åren så har i all fall mitt fiske mer och mer gått över till spinnfiske under våren.
Det har gjort att jag fått en nytändning och det kan man behöva efter snart 30 år i gäddfiskets tjänst.
Jag anser fortfarande att ett levande bete är det klart bästa bete du kan uppbringa för en fet förleksmadam.
Men det kräver förberedelser på ett helt annat sätt än att bara packa ned beteslådan i väskan.
Du skall fånga, förvara och transportera det levande betet och när man nu också fiskar mycket på vintern så känns det befriande att ha någorlunda torra händer under fisket...

GÄDDFLUGAN
Gäddflugan är väl det närmaste jag kommer gud i tro! Tro mig, det är ett helt fantastiskt gäddbete som har allt jag kan tänka mig för vårfisket. Den är lättfiskad, du kastar längre än förväntan och du känner varje hugg extremt bra. Det är liksom ingen tvekan, flugan i sig känns ju som om du skulle ha lite sjögräs på.
På den tredje dagen...

du kan fiska den l  å  n  g  s  a  m  t som bara den med kisspauslånga spinnstopp utan att den faller genom vattnet, hänget är nyckeln tror jag. Sen kämpar gäddan betydligt bättre med en mindre trekrok i munnen än en stor jerkbait eller wobbler.

SVARTZONKER MCTAIL
Så fort ett nytt hemsnidat gäddbete kommer fram och lovordas å det grövsta blir jag som gammal aristokrat skeptisk. Försäljningstrick, inte alltid faktabaserade omdömen gör att jag inte köar 04.00 utanför Gävle Fiskereskap för att komma över det enda exemplaret i "customfärg" viktat för 1,3 gradigt grumligt vatten i en färgsättning som fångar extremt bra i sydvästliga vindar veckan före fullmåne.
Mctail med shadstjärt skördade styggt i våras
Men i våras fick jag ödmjukt kaputilera inför McTailen som betesnidaren Claes "Svartzonker" Claesson gör i både trä och plast numera. Exemplaret i trä har en härligt livlig gång och den kan fiskas på en massa olika sätt. Men i våras kom första laddningen av plastvarianten och som jag faktiskt haft större framgång med. Men inte med originalstjärten utan med en shadstjärt. Modellen "slow sink" med en shadstjärt skördade styggt i lekvikarna ända in i juni månad. Lättfiskad med uppkäftiga vibrationer när den faller ner i vattnet och en förmåga att locka till extremt aggresiva hugg!
Muähhähhähhää!!!
SALMO SLIDER
Salmon håller fortfarande ställningen som världens mest lättfiskade bete enligt mig. Man provar en del annat för man kan ju inte låta SS:en hänga där i beteslåset hela tiden. Nåt annat måste ju fånga fisk. Visst, men så fort en Salmo slingrar sig genom vattnet så är dagen räddad.
Den flytande på grunt vatten och den sjunkande i branterna utanför lekvikarna är egentligen de enda betena du behöver.


Salmo Slider världens mest lättfiskade bete

Gäddflugor!!!
  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar