Summa sidvisningar

tisdag 2 augusti 2011

AUGUSTI

Ta med barnen på fiske, David tycker det är kanonkul!
För mig en återhämtningsmånad ungefär som december kan vara. Har värmen varit påtaglig i juli så håller stora vattenmassor mycket varmt vatten. Detta gillar definitivt inte gäddan. Den söker sig då neråt i vattenlagrena för att komma åt svalt och syrerikt vatten. Men är sjön näringsrik och grumlig så kan det djupare vattnet bli syrefattigt och då kan gäddan inte vara på de djup och temperaturer som den trivs bäst i.

 Gäddan tvingas då vistas i vatten där tempen håller 20-22 grader och då äter inte gäddan, den blir apatiskt och den intar sin egen ”Ramadan”.
Den väntar in hösten och då börjar den äta upp sig igen.

Visst det går faktiskt att få fina gäddor i augusti men jag rankar den som den absolut sämsta gäddmånaden av årets alla månader, trots det så har jag lurat upp en ”tia”.

AUGUSTI-TIA!
Den 24 augusti 2004 så var det klarblå himmel och totalt vindstilla på sjön när jag gav mig ut på förmiddagen. Jag skulle flötestrolla efter gös och gädda. Då hade jag min gamla båt, en Örnvik 400, 15 hk Johnsson och hederliga gamla åror på det ekipaget.
Den var perfekt för att ro sakta över heta branter och grynnor. Tyvärr så blev jag av med rubbet en augustikväll 2005 och båten är högst saknad fortfarande…Tjyvjävel!

Nåväl fisket var precis så segt som jag förväntat mig och framåt elvatiden hade jag inte haft ett enda hugg. Då försvinner ett av flötena långsamt under ytan som om jag fastnat i något. Jag lät linan rinna av rullen innan jag testade ett mothugg, jodå det satt fisk på. Det skulle visa sig vara en gös på 4,1kg.

 Jag ankrar upp på grynnan som jag nått fram till, jag lät ett flöte ligga ute när jag plockade fram lite fika.
Klockan var nu framåt tolv och solen sken från en totalt molnfri himmel, sjön låg spegelblank, inte krusning.

Sensommargös i flytoverall
Smack, flötet försvinner blixtsnabbt och linan rusar av haspelrullen, jag fäller bygeln och gäddan simmar fast sig själv, den är urstark och det blir en åkning utan dess like. Hon ger allt i fem minuter innan jag svettig, darrandes och andfådd kunde lyfta henne över relingen.

Oj den är lång, 118 cm visar måttbandet och Samsonvågen sjönk ner på 10.3 kg, underbart, en sommartia!
Det var en mycket nöjd Berglund som sedan la sig på britsen för att sola och bättra på brännan, fisket det kunde vara.

LEVANDE BETEN
Skall man ha någon framgång så är det just det att använda levande beten, jag har provat att trolla snabbt, långsamt, djupt och grunt utan större framgång. Spinnfiske vid djupbranter och djupt liggande grynnor det kan ge enstaka fiskar. Men en flötestrollad mört eller abborre kan faktiskt ge utdelning av grövre fisk.

Härlig morgon vid stugan
Svårigheten är att meta upp tillräckligt stora beten och att hålla dessa levande. På hösten kan man ju bunkra ett lager och ha antingen i källaren eller i en sump. Men i den värme som råder i vattnet dör allt för många för att det skall vara ett alternativ för mig.

Visst kan augusti överraska, men det är en månad för abborre och gösfiske för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar