Summa sidvisningar

onsdag 1 december 2010

Napp och Nytt samlingen

När man som 12-13 åring verkligen blev intresserad av det här med fiske så fanns det bara en enda bibel, nämligen ABUs Napp och Nytt. Varje vår var man in dagligen på Forsmans Velocipedaffär  i Torsåker och frågade om den hade kommit.
-Nej den kommer någon gång i mars, fick man till svar. Då ska ni veta att man var in dagligen från februari, man skulle absolut ha den första dan den kommit hem till butiken.
Men när den kom så satte man sig på trappen utanför affären och gjorde en snabb överblick om det hade kommit några nyheter.

Napp och Nytt exemplar
För det var så här att ABUs sortiment såg ungefär lika ut, år efter år. Det kunde gå fem år innan en rullnyhet eller något nytt drag kom ut på marknaden. Idag kommer det nya modeller varje år och man släpper även nytt under säsongen.
Tillverkningen var även den mer strömlinjeformad, det kunde sitta samma vevknoppar på en AbuMatic  såväl som på en Ambassadeur. Stjärnhjulet till bromsen var lika på båda dessa modeller, muttern som håller fast veven var även den lika på nästan varenda rulle som fanns i sortimentet.
Allt var liksom enklare, det fanns bara ABU-grejor på Forsmans, så det blev beten som Utö, Atom, Toby, Hi-Lo, Reflex, Salar, Facette, Droppen och Elippsdrag som fanns i draglådan.
Ett uppslag ur Napp och Nytt 1981
När jag fyllde 14 år så fick jag min drömrulle, en AbuMatic 330, en helsvart rulle med en större öppning i kåpan vilken var en av nyheterna på dessa inkapslade rullar i början på 80-talet. Wow den här kommer skörda.
Hösten 82 så höjde man sitt gäddpers till fantastiska 7,75 kg tagen på en Hi-Lo bgl 26 grams versionen en mulen dag i slutet av november.
Våren efter så kom den första tian, på en nyinköpt Hi-Lo lys 26 gram, större wobblers var otänkbart då.

Abumatic 330, drömrullen i min ungdom
Napp och Nytt katalogerna lästes om och om igen, man kunde dom utantill, vilka som vunnit drömresan, vilka kvalgränserna var för varje enskild fiskart i tävlingen, alla drag vilka färger och vikter de fanns i osv.
Huggtabellen, denna kalender man aldrig blev klok på, när var det egentligen som fisket skulle vara som bäst?
Du vet att fick man tre gäddor en morgon i ån så hade man haft drömfiske! skulle nån vara över tre kilo så var man i himlen och ändå kunde det vara en röd fisk i huggtabellen, dvs dåligt fiske!
Hi-Lo 26 gram i många olika färger
Nja man blev aldrig riktigt klok på den. Idag reflekterar man inte ens på kalendern, den finns där som kuriosa eller som en påminnelse från svunnen tid. Men med skall den vara annars är det ingen Napp och Nytt.

Jag har samlat på mig alla årgångar från 1964 fram till dags dato dvs 46 stycken, alla mer eller mindre genomlästa massor med gånger.
Jag sparade varje årgång från början av 80-talet, men för några år sedan började jag köpa mig bakåt i tiden till de exemplar jag har idag. Men det blir dyrare och dyrare för varje ex nu när man kommer ner på tidigt 60-tal, kostar de närmare 100:- per styck och kommer vi ner på 50-talet, så handlar sent femtiotal om ett par hundringar och de första årens kataloger så får man vara beredd att betala över både en eller två tusen kronor.
1948 kom det första exemplaret och de är verkligen sällsynta, men jag har väl egentligen inte som mål att ha alla årgångar men vill i alla fall kunna ha fullt från 1960.
Det får ta den tid det tar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar