Summa sidvisningar

tisdag 14 december 2010

Gäddböcker I

Få böcker har gjort så stort intryck på mig som Leif Engströms ”Gäddfiskarens specialknep” eller Jens Ploug Hansens ”Gädda – abborre – gös”

De första riktiga böckerna om predatorfiske

Gäddfiskarens specialknep kom jag över redan som 12-13 åring och Leif Engström kunde verkligen beskriva HUR man bedriver framgångsrikt gäddfiske.
Även om han fiskade mest i skärgården så fanns det en hel del matnyttigt för en blivande gäddjägare i insjöar.
Hur man taktiskt la upp fisket, det var inte längre bara en slump när storgäddan behagade att hugga. Det fanns en röd tråd i hela boken som faktiskt håller än idag.

Det första som man tog till sig var att skaffa större wobblers i beteslådan. Det räckte inte med ett 35 grams Atom silver eller 25 grams UTÖ bgl på tafsen.
Under ett par år köpte jag in i tur och ordning, Swim Whizz 60 gram, Cisco Kid 40 och 100 gram och HI-Lo 40 gram.
Med dessa ”magnumwobblers” så skulle Gammelgäddan upp!

Men min första storgädda, en best på 4.75 kg högg på en högt inspunnen Reflex silver en höstdag 82. Några veckor senare hade jag som trettonåring höjt mitt pers till skräckinjagande 7.75 kg. En Hi-Lo bgl 26 gram inspunnen i en större hölja blev dess baneman.

En sak som Leif verkligen praktiserade var att bokföra fångsterna så han kunde få ett underlag att jämföra och analysera sitt fiske. Allt för att få fler och större gäddor.
Ingenting lämnades åt slumpen, vattentemp, syrehalt, månstånd, vattenstånd, vattentemp, lufttemp, fångstdjup, vattendjup, bete, plats, tid mm allt bokfört i eleganta journaler.
I Gäddfiskarens Specialknep fanns utdrag ur Leifs gäddfiske, denna sida visar månens påverkan på gäddfisket

Ni som läst min blogg förstår nog att jag har koll på det mesta i mitt fiske. Varenda gädda som jag fått sedan 82 finns bokfört i min snart för lilla pärm, då har jag en med extra bred rygg…
Jag gjorde om rubrikerna så det passade mig i mitt fiske.

Varje år runt jul så sätter jag mig och går igenom året som gått och fyller i nya papper med statistik. Numer så har jag också tagit hjälp av datorn med excelfiler och diagram.


Jens bok G-A-G illustrerade andra aspekter på fisket där man visade på insjöfiskets möjligheter så den boken blev min bibel. Boken går igenom utrustning, metoder blandat med bilder på jättegäddor och solmogna gösar. Visst det är svartvita bilder, gammal utrustning men för den tiden ”top of the line”

Trevägstacklet har visat vägen för många gösar och gäddor genom åren.
Danskarna var också tidigt ute med hur effektivt trolling fisket var.

Trevägstacklet har visat vägen till många gäddor och gösar

Båda dessa böcker står sig ganska bra även idag i alla fall om du är på väg in i gäddfiskets fascinerande värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar