Summa sidvisningar

fredag 26 november 2010

Från angling till ismete III


Mört, ispulka och borr.
Efter den första ismeteboomen så vaknade även tillverkarna upp och insåg att här fanns pengar att tjäna. Ismetespön, rullar, hållare mm kom ut i butikerna i början av 2000-talet.
Normark var tidigt ute med sitt klassiska Red Pilk spö som bänt upp många tior varje vinter. Ett spö som håller ännu även om det kommit många som är bättre.

Men den viktigaste förändringen blev sedan man gjorde en egen ispulka, med den så ökade man radien betänkligt och allt har blivit så otroligt mycket lättare. Spön, isborr, mörthink, stol och alla vippor mm får plats. Det som återstår i ryggsäcken är extrakläder och mat för dagen.

Fortfarande är det så att de flesta har egna lösningar på pulkor, vippor, tafsar, spöställningar och hur linan fästs på vippan.

Jag kör enklast möjligt med ca 40 cm tafs med två trekrokar i strl 4, tafsen är på antingen 20 eller 28 pound. Ovanför har jag kulbly på ca 7 gram, kulblyt sitter ovanför en knuten flötesstopp, då kan jag enkelt justera avståndet till betet upp eller ner på linan. Ibland kan blyt sitta 1,5 meter ovanför om man vill att mörten skall visa sig ordentligt. Blyet närmare tafsen hämmar och lockar ibland bättre, prova dig fram.

När jag skall fästa linan på vippan så snurrar jag linan några varv och skapar en ögla som jag hänger upp. Den är tillräckligt känslig/okänslig.
Spöt lutar jag mot spöstället och längst bak petar jag in handtaget i en stor klämma från typ Biltema. Enkelt och effektivt!


Biltemaklämman håller upp spöt från snön.

Personbästa, 9,44 kg 111cm

Ser man till antalet tillfällen man isfiskar kontra utdelningen så vågar jag påstå att vintern är den absolut bästa tiden för att få storgäddor, dvs de över 8 kilo. Men jag har ännu inte klivit över tiokilosstrecket, 9.44kg är personbästat än så länge från isen.

Det negativa är att man faktiskt är slav under vädret, det får inte vara för kallt och snömängden på isen avgör också hur bra man kan fiska. Fjolåret blev öken då vi hade riktigt, riktigt kallt från början av december till början av mars!

Tyvärr har denna vinter börjat ännu sämre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar