Summa sidvisningar

söndag 7 november 2010

Trög dag i solen!

Fem minusgrader på morgonen och is inne i hamnen men inte värre än att det gick att krossa isen med båten. Väl ute på sjön så blåste det svaga västliga till nordvästliga vindar och solen kom upp över horisonten på en molnfri himmel.

Igår var det nymåne och jag har inte haft bra fiske efter de stora gäddorna under denna period, märkligt då många tycker/har bra fiske under nymåneperioden.
Men av drygt 500 bokförda gäddor över 4 kilo visar det sig att fisket på större gäddda, så är dagarna innan och efter nymåne inte bra.
Av dryga 100 över 8 kilo så är det knappt ett tiotal som är fångade under denna period! ( Tre dagar innan nymåne och tre dagar efter nymåne ).

7080 gram, 101cm på en WJ!
Men idag så kunde jag ändå bärga en bättre gädda under förmiddagen, första hugget kom efter tre timmars fiske och det var en Westins Jätte i grönsvart färg som lockade en 101cm lång madam. Vågen kom knappt över sjukilosstrecket, 7080 gram.

Efter det hade jag lite fler napp och det kom gädda i båten lite då och då utan att för den skull vara riktigt bra.

Vid kvart i två så kom äntligen hugget med stort G, en grövre gädda hade gapat över min trollade mört och spötoppen böjde sig ner mot vattenytan men eftersom jag körde upp mot vinden så gled jag neråt gäddan när jag drillade den. Den gick tungt och bökade efter bottnen på sju meter och den här var en riktigt stabil fisk. Jag pressade upp den och kunde ta meter för meter, precis när jag såg blyt på linan som sitter två meter upp på linan så släpper krokarna sitt fäste och tafsen flyger rätt upp i luften...Så jävla bittert, jag tappade en riktig bit under ett ispass i vintras och nu fick jag årets andra chans på en potentiell tia och bränner chansen igen!
Tungt, tungt men jag ger mig inte, snart kommer min tionde tia i dessa skitvatten!

Jag bröt upp vid 14-tiden då båten skulle upp och säsongsavslutningen på fotbollsallsvenskan väntade.

Som jag skrev tidigare i bloggen så väntar nu kallt väder några dagar men vi hoppas att Pohlman kommer med lite sydvindar och plusgrader igen så man kan komma ut ett par gånger till.

Åtta gäddor blev det med 7,08 - 4,07 - 4,05 som toppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar