Summa sidvisningar

tisdag 23 november 2010

Från angling till ismete II

Från det att farfar lärt upp mig hur man bla anglar så väcktes egna tankar och ideér på hur man skulle kunna förbättra oddsen att fånga flera och större gäddor. Jag började 1983 att prenumerera på FiskeJournalen som var dåtidens "Fiskefeber". Allt nytt som hände på gäddfronten, allt nytänkande som sportfiskarna ruvade på skrevs det informativa artiklar om i FJ. Leif Engström, bröderna Persson, Team Saida, Hans Nordin, Per "PN Norrman, Jörgen Larsson mfl skrev och inspirerade en fjunig tonåring som mig.

Gäddan har nappat, redo för mothugg!

 Man började göra egna wobblers, trollingfiska med magnumwobblers, gäddmeta och man började konvertera angeldonen. Det man först gjorde var att plocka bort den stora och otympliga angelkroken och ersätta den med en mindre trekrok, direkt så såg man att mörten rörde sig bättre och den levde längre. Gäddorna gillade det! 
Skall bara fixa till mössan...

Det blev ett par issäsonger med den varianten innan Jörgen Larsson skrev om ismete med egna hemmagjorda korta spön i ett vinternummer av FJ, WOW!
Det blev till att kapa några gamla glasfiberspön som stått och samlat damm, även ett UL-spö fick duga de första säsongerna. Det blev ett blandfiske med några konverterade angeldon och ett par tre spön.
Men det var ett större företag att få med sig allting ut på isen, allt skulle bäras flera hundra meter, mörthink, spön, isborr och ryggsäck. En egen ispulka kunde jag inte ens föreställa mig i fantasin...

Men väl ute på sjön så blev fisket effektivare och det var betydligt roligare att drilla med spö och rulle istället för att hala in gädda med händerna.
Medelvikten ökade fler och grövre gäddor fick syna isen.
Jag körde med enklaste tänkbara tackel, 30 cm tafs ifrån ABU där jag satt en trekrok i beteshaken, simpelt med dagens mått grovt och inte speciellt iögonfallande, men det funkade.

Ovanpå detta klämde jag fast ett par tre stora blyhagel, små kulblyn fanns inte att få tag på.
Jag körde utan knallkork eller pinglor så man var tvungen att kolla donen ideligen så man inte missade något napp.

Med UL-spöt blev det roliga drillningar





En kort och tjock fyrakilos





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar