Summa sidvisningar

lördag 6 november 2010

Snart är det is igen

Ja nu är vi framme i början på november och det har varit en kall höst ända sedan oktober, vilket gjort att insjöarna håller lägre temperatur än vanligt vid denna årstid. Lägg sedan på de kalla nätterna som varit så är snart våra sjöar islagda och därmed kan vi göra bokslut för båtfisket.
Det man hoppas på är att det kommer upp sydliga vindar och mulet väder så att utstrålningen inte blir så stor på nätterna.

Jag har en permanent båtplats för min storbåt på Storsjön och imorgon blir det fiske och uppdragning på trailern efteråt. Dock så vinterkonserverar jag inte grejorna då jag hoppas på lite mildare väder igen.

När brukar då insjöarna lägga sig i våra trakter, ja SMHI har gjort mätningar i många av våra insjöar sedan slutet av 1870-talet!

Det visar sig att Storsjön i medeltal lägger sig den 24/11 varje höst. Den tidigaste isläggningen genom tiderna skedde den 17/10 - 55  och den senaste var den 4/1 - 37.
Isen ligger ca 152 dagar/vinter.

När sköljer den, ja i medeltal den 26/4. Den tidigaste sköljningen var den 30/3 - 38 och
den senaste 22/5 - 17.
Vilken vår, att ha is liggandes till slutet av maj, otroligt.

Jag pressar mig varje höst för att komma ut så sent som möjligt för så länge det är öppet vatten har man ju ett fantastiskt fiske efter gäddan, det kan inte bli för kallt!
Rekordet för mig i en insjö är en tur den 10/12 - 06 då jag i minus 4 trollade med levande betesfisk och fick flera fina gäddor.
Ifjol var det en "bra" höst och sista turen med båt skedde den 28/11.
Snart är det is igen...
De rinnande vattnen brukar kunna hålla sig öppna i alla fall en bra bit in i december så åfiske eller Dalälven och havet är bra alternativ för att förlänga spöfisket.



Återkommer med rapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar