Summa sidvisningar

söndag 5 september 2010

Tafsar till betestrolling

Trolling med levande betsefisk är grejen på senhösten
Nu är hög tid för att se över utrustningen inför höstens storgäddjakt, allt behöver vara i topptrim, från krok, tafs, lina, spö och rullar.
De sex senaste åren så har jag kört stenhårt med levande bete som komplement och tillsammans med wobblertrollingen. Men som så många andra gör, kör med flötestrolling gör INTE jag...

Jag har skippat flötena och kan på så vis kombinera trolling med både wobbler och betesfisk.
(Återkommer senare med utförliga instruktioner för att framgångsrikt utföra wobbler/betestrolling.)

Idag har jag gjort iordning nya tafsar till betestrollingen.
Det som behövs är tafsmaterial, krok, rörlås, proppellrar, småskedar, lekande, gummisnoddar, flytkulor och småpärlor mm.

Det är bara din fantasi som sätter begränsningar hur tafsarna skall se ut, bara du tror på det du gör.
Ibland skall det levande betet presenteras diskret på en ren tafs och ibland kan det vara lite julgransdekorationer som gör att gäddan bestämmer sig för att klippa betet.

Jag har tre stycken "start-tafsar" som är grunden i min arsenal.

1. Den rena tafsen med bara trekrokar på, beroende på betets storlek så är det antingen två eller tre trekrokar monterat.

2. Tafs med olika propellrar varierande i både storlek och färg, tanken är att dessa skall hjälpa till att locka predatorerna från långt håll, sedan är de till hjäp i grumliga vatten.

Propeller och skedar i olika varianter
3. Tafsar med någon sorts skallra eller småkulor som låter, det kan vara självlysande färger likväl som mörka färger, det är "rasslet" som skall locka.

Rassel och lyskulor funkar ibland mycket bättre
Till trolling så har jag en 28 pounds tafs då båtens fart och gäddans ofta brutala påslag gör att jag vill ha lite marginal. Till ismete eller flötmete använder jag annars 20 pounds tafs.

Gå gärna upp i krokstorlek, ismetets eller flötmetets finlir med 4 eller 6:ans krok håller inte till detta.
Jag kör ibland med så stora idar, braxar, mörtar eller sarvar som upp till 7-8 hg och 40-45cm långa, då behöver du gå upp kanske till 2:or eller 1:or för att kunna kroka ordentligt.

En välfylld trollerilåda är bra att ha
 Gäddan har i alla fall inte chans att upptäcka krokarna på kroppen. Första kroken där du använder trekrokstackel kan dock vara lite mindre.
Standardlängden på de färdiga tafsarna ligger på ca 55 cm.
Alla krokarna binder jag med not a knot, och det är bara lekandet som jag kör med rörlås på.


1. De två översta tafsarna är det sk "Buzzerblade" monterade, en silverfärgad och en i orange färg. Bra till grumliga vatten, när du vill hetsa gäddan och när man inte har så stor betesfisk.

2. Tafs 3 och 4 är det en propeller monterad, inte lika intensiv framtoning som med "Buzzerblade". Den i neongul fäg har jag inhandlat i Danmark, den silverfärgade är en slaktad sked från en 2 grams droppen.

3. Tafsarna längst ner är "rena" tafsar när du enbart vill profilera betesfisken för gäddor som är misstänksam mot allt.
KÖR HÅRT I HÖST ALLA GÄDDVÄNNER!!!

2 kommentarer:

  1. Mycket bra läsning måste jag säga...när brukar du börja med höstfisket ??

    SvaraRadera
  2. Trevlig läsning! Laddar själv som bäst med lite terapiarbete med tafstillverkning.

    Har du tips på hur man bottenmetar efter stor mört på ett enklare sätt utan värsta specialtopparna? Metat mkt med toppknutet men aldrig bottenmete efter mört, blir därför mest mindre mört. Lämplig utrustning, mäsk och plats/djup denna årstid.

    SvaraRadera