Summa sidvisningar

torsdag 9 september 2010

STORGÄDDA – VÄDER?

Vi fiskare är ju helt insnöade på väder och vind, vad är ett bra fiskeväder, vilka förhållanden är det som egentligen fångar fisk. Sedan 1982 har jag bokfört alla mina gäddor som fångats?!

David Lagerström med en nöjd?! gädda i famnen

Nörd?, inte vet jag men att ha koll på vad jag gör eller gjort är viktigt för mig, både inom idrotten och inom mitt fiske.

Ofta när man läser tidningar så är många gäddfiskare övertygade om att fiske i bleke dvs solsken eller klar himmel gör fisket betydligt svårare. För att inte säga omöjligt.
Lägger du därtill svag eller ingen vind så stannar en del hemma…
Men jag tror att det skiljer oerhört mycket på havsfiske kontra insjöfiske i grumliga vatten tex.

Jag har haft många bra fisken i solsken och svaga vindar även på väldigt grunt vatten.

Statistiken i sig kan ju bli snedvriden, gillar du inte hårt väder eller regn så kommer du att fiska mindre tid i dessa väderlekar och du kommer följaktligen att få mindre fisk under sådana förhållanden.
Så här har det sett ut för mig i mitt fiske sedan 1982.

Solen bryter igenom en mulen himmel

Gäddor över 4 kilo

Klart väder            35.7%
Vxl molnighet        28.1%
Mulet                    30.1%
Regn                     4.5%
Dis/Dimma            1.6%

Gäddor över 8 kilo

Klart väder             40.6%
Vxl molnighet         28.3%
Mulet                     26.4%
Regn                       0.9%
Dis/Dimma              3.8%




Soluppgång i september

Bryter vi ned fisket på gäddorna över 8 kilo och tittar på skillnader över året så ser det ut så här.

Vår

Klart väder                44.0%
Vxl molnighet            32.0%
Mulet                        20.0%
Regn                           0%
Dis/Dimma                  4.0%


Sommar

Klart väder                40.0%
Vxl molnighet            44.0%
Mulet                        8.0%
Regn                         4.0%
Dis/Dimma                4.0%

Sommargädda i 25 gradig värme, klarblå himmel och vindstilla!


Höst

Klart väder                  39.3%
Vxl molnighet              19.6%
Mulet                          37.5%
Regn                           1.8%
Dis/Dimma                  3.6%


Det visar att det inte är helt omöjligt att ta större gädda vid dis eller dimma, det är inga mängder men höstdagar som börjar i tät dimma som sedan går över i klart väder är riktigt roliga dagar.

Blåmulen dag som började i tät dimma

Kommer ihåg en novemberdag då det egentligen var klarblå himmel men tät dimma rullade in över sjön flera gånger under dagen. Ibland såg man inte 10 meter framför sig. Men gäddorna högg som bara den. Lika många i tätaste dimma såväl som i solsken.

När vi hade summerat dagen vägde de tre största 11.2 – 7.4 – 7.0kg.

3 kommentarer:

  1. Intressant statistik och mycket imponerande insamling av data. Kul att läsa!

    //Rickard - teamtrogdor.se

    SvaraRadera
  2. Det är rätt, har man inte krokarna i vattnet så fångar man ingen fisk oavsett väder eller vind.
    Intressant läsning.
    /Martin
    martin.olsson@itp.mm.edu

    SvaraRadera
  3. Håller med! Tycker också att påståendet om att finväder = dåligt fiske inte stämmer. Särskilt nu på hösten har jag absolut tagit flest under klart väder på flötestrolling.

    431lindholm@telia.com

    /Magnus

    SvaraRadera