Summa sidvisningar

onsdag 2 juni 2010

Göstrolling

Solnedgång och nattfiske efter gös väntar
Nu börjar gösen röra på sig efter ha gjort klar sina lekbestyr. De flesta gösarna stannar dock kvar runt lekplatserna ännu en tid.
Hangösarna är kvar längst och vakar över lekplatsen och hugger ofta väldigt aggressivt på våra beten som sveper fram över bottnarna.
Honorna söker sig tidigare ut mot de fria vattenvidderna ute på fjärdarna.

I mindre vatten kan det röra sig om små förflyttningar till närmaste djuphålor eller grynnor.

Morgon - Dagsfiske
Jag anser att dagsfiske är effektivare än nattfiske. De flesta vatten jag fiskar i har ett siktdjup på max 1 meter, dvs. rejält grumliga och färgade. Gösen har då tillräckligt med skydd även under dagtid. Bästa tiden har varit mellan 05.00-11.00 och15.00-21.00 på djuptrolling. Senare på dygnet så ger ytfiskade beten bäst.
Dagtid söker jag gösen på bottnar mellan 6-12 meter, gärna hård botten med inslag av djupt belägna grynnor. Bara en höjning av botten med så lite som en halv meter gör att gösen har något att ”hålla” sig i. Även betesfisken vill ha förändringar i bottenstrukturen. Mina bästa platser håller djup på 6-8 meter.

För att lyckas så anser jag att det krävs ett ekolod och GPS, ekolodet visar förutom djupet flera detaljer som är avgörande för framgångsrikt gösfiske.
GPS gör att du direkt hittar tillbaka till hotspots.
Grålinjen visar bottnens hårdhet, sök efter hårda bottnar, notera vad du hittat dessa. Har du GPS så hittar du alltid tillbaka till den fläcken.

Fiskbågar som visas precis vid bottenlinjen är med största sannolikhet inaktiva eller bottenjagande gösar.

Markera med en waypoint och trolla över och förbi dessa bågar. Vid lugnt väder så kan du sakta glida över området med en jigg i ändan på linan. Den senaste trenden vertikal jigging, har man gjort i många år utan att ha ett namn på detta.
Att pimpla sig fram med en förförisk jigg får även den trögaste gös att hugga.

För att nå dessa inaktiva gösar på trolling använder jag mig av ett trevägstackel. Ca 1.5 meter lina till ett bly på ca 60-80 gram, linan till betet skall vara ca 2 meter. Med detta tackel så sveper wobblern eller betesfisken fram en halv meter över botten.

Om du däremot ser bågar i frivattnet betyder det att gösen är på jakt. Då är det AO att dina beten går högre upp i vattnet än bågarna. Med Cursor line inställt på ekolodet så ser de det exakta jaktdjupet för gösen. Här gäller det att fiska max 1 meter över bågarna, gösen följer gärna betet vågrätt men stiger inte alls lika högt som en gädda för att klippa ett bete.


Nattfiske
Efter solnedgång så kommer nattfisket igång. Nu skall betena fiskas i ytvattnet oavsett bottendjup. Gösen stiger och jagar på mellan 1-4 meters djup. Här är det viktigt att ha beten som går högt i vattnet och ger en tydlig silhuett mot himlen. Mörka beten ger bra kontrast vid molnfri himmel. Du trollar alltså med obelastade linor, ev så använder du sidoparavaner för att få spridning på betena.

I mina hemmavatten har jag inte haft lika fina fångster nattetid som dagtid och under några år så struntade jag helt enkelt att fiska mig igenom natten.
Men med stigande fisketryck så har jag märkt en förskjutning i gösens jakttider så nattfisket har blivit hetare. Den större gösen har visat en tydlig tendens till att hugga senare.
Trollingfarten skall vara låg mellan 0,8 – 1,4 knop är ett bra riktmärke både under dag som nattfiske.
Använd en IKEA-kasse eller en hink som broms ca 5 meter bakom båten om du inte får tillräckligt låg fart på båten.

Beten
Normalt fiskar med lite mindre beten än när man fiskar efter gädda. 12-18 cm är en bra utgångspunkt.
Men är gösen riktigt i stöten så kan en Westins Jätte eller en Butch magnum klippas utan pardon.
Favoritmodellerna är Bomber, Big Mac, Westins Jätte, Hi-Lo, Rapala, Cotton Cordell och Storm Thunderstick. Det finns massor av andra modeller som säkert är lika bra.

Färgvalet styrs av omständigheterna men starka färger typ flourgul eller flourgrönt som bas funkar ofta. Vid soligt väder så går naturfärgade beten oftast bäst.
Klassikern Rödvit kan utklassa övriga färger speciellt när det är regn och gråmulet.

En annan dräparfärg är den som finns på gamla Hi-Lo wobblers i benämningen LYS. Men Hi-Lo wobblern skall vara Sverige, Japan eller Taiwan tillverkad.
Alltså minst 15 år gamla. Leta på Tradera och lägg bud på dessa wobblers, både i 26 och 40 grams versionen. Jag lovar du kommer att ha ett kanonbete både till gös och gädda!

Som levande bete använder jag mig av i första hand mört eller löja, men små björknor eller braxnar går också bra. Dessa tacklas på en tunn stålvajer med två trekrokar i strl 6. Antingen blyar jag med kulbly på linan eller så använder jag mig av djupriggen för att få betet på exakt djup.

Även trevägstacklet med betesfisk är effektivt.

Prova dig fram vad som är bäst i ditt hemmavatten.

4 kommentarer:

  1. Just det där med trevägstacklet är grymmt...kör alltid med ett spö med de tacklet,har sällan blivit utan på det speciellt på em.Får ofta de större gösarna på det viset

    SvaraRadera
  2. Bra artikel! Alltid intressant att läsa om andras erfarenheter kring gösfisket.

    //Rickard - www.teamtrogdor.se

    SvaraRadera
  3. kanon skrivet jag märker att storm big mac svart silver vit funkar kanon vid mulet eller målnigt väder

    SvaraRadera
  4. Tack för fina tips, jag har husvagn vid Ivösjön och försöker och försöker att få gös men lyckas inte! Nu har jag fått matnyttiga tips!

    SvaraRadera