Summa sidvisningar

torsdag 26 november 2009

27 november 2005


14160 gram 121 centimeter

Denna morgon i november 2005 hade man väl inga förhoppningar om att slå sitt personrekord på gädda. Det var snö i luften och ett par tre plusgrader när jag äntrade fiskeplatsen redan i gryningen. Omedelbart när första flötmetet kom på plats så dök det, en gädda på 4,4 kg drillades och vägdes innan den fick simma tillbaka.

Sedan var det totaldött i flera timmar och mörtarna visade inga tecken på att det fanns någon gädda i närheten. Vid kvart över elva på förmiddan så började jag plocka ihop grejorna och tog in det ena tacklet. När jag sedan vände mig ut mot vattnet så upptäckte jag att flötet var borta...jag lät linan löpa ut ytterliggare några sekunder innan jag drämde i med veckans mothugg, det blev tvärstopp och ett par tunga gung kändes i spöt. Den här är större! Drillningen blev blytung men inte speciellt dramatisk och när jag såg gäddan för första gången så tippade jag på en klar tia. Men när jag håvade gäddan såg jag att den hade en enorm buk och rejält bred rygg nåt liknande hade jag verkligen inte sett tidigare, den måste väga mer än mitt gamla pers på 11.0.

FANTASTISKT PERSONBÄSTA
När jag slog på vågen och lyfte gäddan tappade jag andan, vågen pendlade på dryga femton kilo, när jag sedan fått stopp på vågen så stannade den på 14160 gram, en drömgädda.
Längden mättes till 121 cm.
Min drömfisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar