Summa sidvisningar

tisdag 17 november 2009

17 november 1982

13 årgammal med en av Hoåns monstergäddor i famnen...
Hösten 82, ja jag vet det är länge sedan så växte mitt fiskeintresse ordentligt. Då bodde jag i Torsåker och tillsammans med några kompisar så fick vi vara med Torsåkers storfiskare nr 1, Detlef Klamke på fisketurer. Han hade några veckor tidigare gått ut med att vi samlas vid Konsum 06.00 varje lördag så skulle han visa oss hur och vart man fiskade gädda.

Från början var vi kanske 8-9 st som följde med Detlef men till slut så var det bara jag, Magnus Svärd och Detlef som höll ut.

NOVEMBERMORGON
Denna dag den 17 november 82 så tog vi cyklarna och åkte till Gustavsberg, där började vi fiska av en längre sträcka efter Hoån. Vid middagstid så hugger en större gädda på min 26 grams Hi-Lo bgl. I mina ögon var den enormt stor, några veckor tidigare hade jag fått en gädda på 4,75 kg i kanalen vid Tjärnäs som då blev mitt nya pers.

Men den här gäddan var större, mycket större. På det glada 80-talet så fick gäddorna sätta livet till de flesta gångerna så även denna. Med besten på styret så vinglade man hemåt på eftermiddagen.
Vi vägde gäddan på Konsum och vikten fastställdes till 7,75 kg, längden kommer jag inte ihåg, men det var en mycket stolt 14 åring som höll i gäddan. Efter detta så har gäddan varit och är det häftigaste man kan fiska efter i vårt land !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar