Summa sidvisningar

tisdag 8 november 2011

Skarvbesök i båten

Efter flera fisketurer med någon eller några kamrater i båten var det tänkt att fiska själv i söndags.
Jag hade planerat en långresa för fisket men när klockan ringde på morgonen så bangade jag ur, det fick bli ett gammalt bekant vatten.

Vindstilla, grått och mysigt
Väl på plats i gryningen så kunde jag konstatera att det skulle bli en gråmulen och mörk novemberdag, mörkare än jag anat.
Värmen höll fortfarande i sig och att ha över tio grader i luften så här sent på året är ovanligt.
Betesfisken lämnade jag hemma för måndagens semesterfiske med pappa, återkommer om det fiskafänget.
Det handlade alltså om hederlig hösttrolling ute på djupt vatten.
November brukar bjuda på lite färre hugg så mentalt var jag förberedd på det.

TELEFONEN RINGER!
Jag hade fiskat i en timme och landat två fina gäddor när min nya Samsung Galaxy SII gav ifrån sig nån ny ringsignal som jag inte hört förr. I luren var det en gammal bekant som lät allt annat än glad.
Fiskar du? Ja!
Är du på ….sjön? Ja!

Vi har problem hör jag honom säga. Efter att ha rampat båten och kört ut på sjön så startade inte motorn igen när de skulle börja fiska.

Kan du hjälpa oss?
Nej varför då?

Jo men självklart, behöver ni hjälp så kommer jag.
När jag närmade mig båten så satt det två molokna herrar i båten, vi kan kalla dom Stefan och Bullen.
Skulle vi inte kunna få fiska med dig och bogsera hem båten senare i eftermiddag kraxade Stefan fram. Helt ok, men här försvann tankarna på en lugn och skön dag. Jag skulle få dras med två gäddjägare som inte vill något annat än att dra as ur sjön. Konkurrensen om våra beten skulle bli stenhård. Vi snackar skarvklass på dessa herrar. INGET kommer undan.

Stefan hugger in
Bullen är också hungrig
  
Sedan tidigare vet jag att han som vi kan kalla Stefan alltid drar de största när han är med. Det spelar ingen roll om du fiskar med tre spön och han med ett pimpelspö, han sopar rent, skarvrent!
Visst, efter tio minuters körning drar Skarv-Stefan i med ett rejält mothugg. Hans veka niofotsspö får oss att tro på en gigant. Snabbt kan vi konstatera en femkilosbit i håvnätet. Skall det bli som vi tänkte att Stefan drar de finaste?
Nej vi andra kunde andas ut efter ett par timmar, ingen fart på fisket överhuvudtaget. Allt som allt blev det bara en fisk till i båten, som jag fick. Bullen gick lottlös.

Skarvarna fick sedan hjälp att fixa motorn så dom kunde ta sig i land och ev sopa rent någon annanstans, nästa helg, utan mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar