Summa sidvisningar

onsdag 12 oktober 2011

Vågen visar vägen

Förr var det kanske inte lika vikigt att väga eller mäta fisken som man gör idag. Ofta blev det en grov uppskattning och ett otränat öga kunde inte skilja på en, åttakilos eller tiokilos gädda.

Avkrokningsmatta, IKEA-kasse att väga i, tänger och naturligtvis våg. Notera att jag alltid har en Super Samsonvåg med ifall batterierna skulle strejka.
Men redan i början på 80 talet kom det riktigt bra vågar och Super Samson med sina fjädervågar blev snabbt populär bland hugade sportfiskare. Även en våg kallad Avon blev framförallt i mete kretsar mäkta populär, som vägde med 25 grams marginal upp till 16 kilo. Den kunde slå väldigt fel ibland men oftast var den riktigt bra kalibrerad.

I början på 2000-talet så gjorde de elektroniska vågarna entré och de blev snabbt relativt billiga, storleken blev också överkomlig att ha med sig ut på sjön.

Jag själv hade väldigt svårt att lita på dessa vågar till en början trots att jag kalibrerade dessa hemma och jämförde med vikter som jag har liggandes, dessa vikter har jag vägt på posten mot krönt våg så nu kan jag själv hålla koll.
I början vägde jag då gäddan två gånger, en gång med den elektroniska och en gång med Super Samsonvågen. Nu har jag slutat med detta då vågarna är mycket tillförlitliga och med den rutin man skaffat sig kan man ju se om den visar åt helskotta fel.

Min senaste våg är en Berkleyvåg som väger exakt på grammet upp till 45 kilo så den kommer jag att klara mig bra med i många år framåt.
Den är oerhört robust och den är lätt att använda. Nu såg jag att den också fått högsta betyg ifrån Sportfiskarna som kollar upp det här med vågar med jämna mellanrum. Gå in på deras hemsida och kolla upp vilka vågar som får godkänt.



Länken har du här:
http://www.sportfiskarna.se/storfisk_registret/Godkändavågar/tabid/591/Default.aspx

 
Länk till Abu som säljer dessa vågar hittar du här:
http://www.eu.purefishing.com/blog/blog-andersforsberg/index.php?entry=3468

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar