Summa sidvisningar

tisdag 25 oktober 2011

Två oktoberturer med skapliga gäddor!

Fredagen den 21 oktober
Efter flertalet turer med andra inbitna fanatiker så var det inbokat en fiskedag med endast mina hjärnspöken som sällskap. Livet som gäddjägare har ju onekligen satt sina spår.
Egentligen handlar allting om att njuta av tillvaron och ta alla bonusfiskar med största glädje. Så mycket som jag fiskat de tre senaste åren kommer jag väl inte att få tid med igen på ett tag.
Trots all tid jag tillbringat vid vattnet kommer man aldrig i närheten av de mest inbitna, Hardcore fiskarna de som lägger ner all ledig tid på fiske. Jag har fiskat in mig i väggen i höst och nu får jag släppa på prestationsbiten och bara njuta av de dagar som är kvar innan isen lägger sig.
En härlig höstdag i solsken

Nåväl, en underbar morgon mötte mig när jag klev ner i båten under gryningstimmen, solen skulle göra sitt till för att bjuda på hobbyns framsida.

Snabbuppackning, fram med spöhållarna, koppla upp lodet, på med GPS:en, rigga spöna, plocka fram tänger och våg tillsammans med håven som du själv får plats i…Just ja, utan beten så står du dig slätt och idag är det tydligen bara 150 wobblers som fick vara med, borde räcka till de två tillåtna spöna man får använda?
Som grädde på moset så stod två målarhinkar fyllda med feta mörtar som inte ville något annat än att hamna mellan 1500 sylvassa tänder.

FISKE I SMÅHÅLOR
Planen var att börja i en extremt liten håla och i hålor bor de grymmaste och fetaste gäddorna i alla fall i min fantasi.
Började med en Storm Thunderstick och en Cisco Kid 1800. Efter en timmes körning i fläskhålan kunde jag summera 5 gäddor med en sammanlagd vikt på ja kanske 3 kilo! Härligt, man är het!

Jag lämnade hålan och gav mig ut på större och öppnare vatten. Vattentempen låg på dryga 6 grader vilket är idealiskt.

Fisket blev genast segare och det blev långt mellan huggen. Det var även svårt att hitta stimmen av betesfisk som jag vet lämnat grundområdena. När jag väl hittade dessa stim så fanns det inga gäddor i närheten, inga som var hungriga i alla fall. Nu gick det en betesfisk på ena spöet och en wobbler på det andra. Vid lunchtid så får jag äntligen ett bättre hugg, gäddan hade tagit min mört och rullen fick ge ifrån sig lite lina i början av drillningen. Snart skymtar en femkilosgädda under ytan och den sitter bra krokad. Den vägde 5,55kg och var 91 cm lång, nytt höstbästa!

KÖR SAMMA OMRÅDE IGEN EFTER HUGG
Vänder upp och åker förbi samma område, nu hade jag satt på den nya Westin Platypus på spöet, haken var fäst i den undre öglan och den slingrade sig fram på ca meterdjupt vatten. Smack, redan efter några minuters fiske så har Platypusen irrat sig in i en djävulskäft. Kände snabbt att det var en bättre fisk som bröt ytan direkt efter mothugget för att sedan trycka sig neråt i vattenlagret.
Solen gjorde sitt till för att göra fotograferingen svår

Ett rött sår mitt på sidan på en annars fin gädda
 Wobbler syntes överhuvudtaget inte så här handlade det om hetsätning.
Håvningen gav ju då inga problem och efter lite trixande så var wobblern åter utanför munnen.
Jag såg att det var en välmatad bit men måttbandet nådde bara till 98cm. Vikten stannade vid 7,19kg. En mycket fin höstgädda som fick friheten åter efter ett par mindre bra foton ( soljä...n).
Sedan blir det ett par mindre gäddor innan dagen tog slut.


Söndagen den 23 oktober
Nu var det åter dags och nu skulle Bernt Moberg och Micke Norrbelius med ut. Bernt hade för avsikt att skriva om en av de guider som ingår i Leaderprojektet för Gästrikland. Det skall mynna ut i reportage senare i Gefle Dagblad.
Taktiken var att fortsätta i området där jag snurrade i fredags och skulle det inte funka skulle vi söka oss till andra sidan sjön.
Med fler fiskande i båten så får man ha fyra spön tillhands så vi riggade upp två spön med levande betesfisk och två med wobblers på.

GÄSTERNA FÖRST!
Bernt skulle få ta första bettet och relativt snabbt så har någon fattat tycke för den ena mörten. Bernt kunde snabbt konstatera att det här var ingen vanlig ”Mobergreportagegädda” (De brukar ligga på runt kilot i vanliga fall)
Väl i båten kunde vi konstatera att den vägde en bra bit över fem kilo, reportaget var räddat med en fisk som kunde göra sig rättvisa i macroläget på kameran.
Vi fiskade vidare i den nu ganska byiga vinden, det var svårt att hålla en bra fart för betesfiskarna som inte skulle ge några fler gäddor under dagen.

Bernt skulle av vid tolvtiden så det gällde att få någon till fisk i båten innan han skulle av. Micke pekade på en udde som han ville att vi skulle passera, visst kunden har alltid rätt.
När vi närmade oss så ropar han till, FISK! Snabbt så kunde vi se att den här var av en helt annan kaliber. I min sjö, i min båt, på mitt spö, med min lina och med mitt bete hade HAN storgädda på!

Men det är väl det guider är till för!

Gäddan hade gapat över en Butch 21 cm i färgen Firetiger, en grym wobbler i denna sjö.
Trots att Micke är van att drilla strömgäddor klarade han galant att parera både vågor och två klumpiga medelålders män som ville fota också under drillningen.
Jag håvade madamen som verkligen såg stor ut.

Vi mätte henne till 108cm och Micke trodde på en klar nia, men en annan trodde på över åtta men inte över nio. Det var svårt att få en bra vikt i vågorna, den pendlade mellan 8,5-9 kilo men till slut kunde vi enas om en vikt runt 8,7 - 8,8 kilo. En kanonfin gädda trots allt. Fem minuter senare i samma område var det min tur att drilla och upp kom en ljus gädda på runt 6,5 kilo.
Sedan var det dags att åka iland med Bernt.
Fet och fin, ca 8,7-8,8 kilo med en längd av 108cm tagen på en Butch 21cm Firetiger
Jag och Micke fortsatte fiska fram till fyratiden innan vi bröt upp. Vi kunde räkna in 11 gäddor varav fem var över fyra kilo.
Nu är oktoberfisket över för min del då nästa helg går bort och jag har verkligen inte haft oddsen på min sida överhuvudtaget.
Men dessa två dagar gav lite hopp igen trots allt och kan nu vädergudarna vara på vår sida, dvs oss gäddjägare kan november bli nåt utöver det vanliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar