Summa sidvisningar

söndag 23 januari 2011

Första ismetet för året

Ja, då var säsongen 2011 igång för min del. Jag är för gammal för att pulsa i halvmeter snö och borra mig igenom stöp och annat jävelskap.
Nu har den senaste tidens töväder gjort mirakel på våra insjöar, det är inte en centimeter snö på isarna just nu, underbart. Tjockleken ligger på ca 40 cm och all stöp har i princip frysit ihop.

Jag laddade med massor av fina mörtar och några braxnar i mörthinken. Det var också dax att inviga min nyinköpta pulka, en Bios Utilty Sled den har ju fått en hel del lovord och jag kan bara instämma. Den funkar riktigt bra. Allt jag gjort extra är att skruva på 6 st rör för mina spön. Den rymde hur mycket som helst!
Den blir ett bra komplement till min egentillverkade pulka som funkar kanon i snö upp till ca 25 cm, men Biosen skall hjälpa mig i sämre terräng är det tänkt.

Väl ute på isen så satsade jag på ett grundområde ett par kilometer ut på sjön, grundet består av flera grundtoppar med djupt vatten utanför. Jag satsade med fyra spön på grundtopparna och två spön ute på djupet. Idag var det de grunda spöna som skördade bäst. Första hugget dröjde ända till efter tio så jag hade börjat misströsta lite, skulle det bli en "skitdag". Men tålamod är AO om den större gädda skall lockas fram ur djupet.
Första gäddan som blev lite uppvärmning efter tio veckors gäddträda vägde ynka kilot...

Men nästa hugg var betydligt bättre, en högt placerad mört, strax under isen hade attackerats, när jag kommer fram så rinner linan ut i snabb takt, alltid ett gott tecken. Ett bastant mothugg och skönt tunggung som svar! Med långa rusningar och lite lirkande innan jag fick in huvudet i hålet så kunde jag till slut lyfta en fin vintergädda, 102 cm lång och den pressade Berkleyvågen över sjukilosstrecket, 7070 gram för att vara exakt, härligt!

Solig sjukilosgädda, kameran är på upphällningen därav skitbilden
Det blev starten på en till slut mycket lyckad dag, det blev sexton fällningar och tolv gäddor som fick syna isen. Från 10.20 till 15.00 hade jag hugg regelbundet, lite ovanligt då ofta förmiddagsfisket är bäst. Men man lär så länge man lever, och tur är väl det.

Topptrion 7,07 - 6,45 - 4,05.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar