Summa sidvisningar

onsdag 23 december 2009

IsmeteTaktik



Vintern här i mellan Sverige är inte vad den brukar vara tänker jag när jag står med en fulladdad ismete-pulka i mörkret.

Kalendern visar den 1 februari och jag skall göra årets ismete debut på sjöns vattenvidder.
Förra årets första ismete gav mig ett nytt prydligt is-meterekord, en grann gädda på 9,08kg fördelat på 104 cm.
Visst en sådan gädda idag skulle inte vara helt fel, men man kände sig trots allt lite ringrostig. Har gäddan hittat ut till sina djupare jaktmarker som hon brukar frekventera under högvintern eller skulle hon stå kvar grunt, i någon skyddad vik?
Svaret kommer väl under dagen tänkte jag tyst.

DAGENS STRATEGI
Dagens strategi var att med mina 6 ismeten skulle täcka av en brant utanför en liten ö som sluttar från 4-8 meter. Den övre kanten bildar en ”hylla” med jämn djup botten, men här trivs småfisken och gäddan glider upp från djupet för att få sig en matbit.
Den grövre gäddan brukar dock simma i mellanvattnet på den nedre kanten av branten där betesfisken brukar stå lite högre upp.

Jag kör med 20 pounds Seven strand vajer, tvåkrokstackel med krokar i strl 4, då jag ofta kör med en lite större betesfisk. Sänket på 8 gram har jag ca 60-100cm ovanför. Jag har satt en stoppknut under sänket så jag enkelt kan variera avståndet. Framför allt gösen vill ha en betesfisk som rör sig friare.
Spöna vilar på en hemmagjord pinne av rundstav och på angelvippan sitter en ålbjällra som registrerar minsta darr från mörten.

Betena på det grundare vattnet har jag oftast en halv meter över bottnen men minst två spön tacklas med mörten ca 2-3 meter under iskanten på brantens djupaste del. Den grövre gäddan har full koll och kommer med fart från djupet och klipper den högt simmande mörten.

GÄDDORNA PÅ HUGGET DIREKT
Allt var iordninggjort vid åttatiden och ljuset började sprida sig över himlen.
Dagens första huggrusch kom strax igång och jag kunde under två timmar registrera sex fällningar, alla på de spön som var placerade på den grundare delen. En gädda pressade vågen till 3,25kg, de andra tre var runt kilot.
Sedan lugnade det ner sig och jag fick tid att tända engångsgrillen och ladda den med tre feta Chorizos som smakade fint i all ensamhet, nja riktigt ensam var jag inte. Ett par kråkor gör mig sällskap för dom har fått syn på en död mört som blev kvar på isen efter senaste hugget.
Eftersom ingenting hade hänt på några timmar så borrar jag nya hål och flyttar mig en bit närmare ön. Jag placerar flera spön lite djupare och hoppas på en huggperiod till skymningen. Det visade sig vara rätt medicin, två mindre gäddor synade isen och jag fick upp värmen lite igen, skönt !

Jag hann bara sätta mig i Prologicstolen då en vippa formligen studsar av pinnen, en gädda hade klippt en av de grundare nedsänkta mörtarna. Linan gick ut i snabb takt och det var bara att slå till veven, gäddan simmade i princip fast sig själv.
Ja den känns skaplig hann jag tänka innan dagens första långrusning kom, hon är stark, riktigt stark.
Trots att vattnet håller ynka 0,3 grader så bjuder hon upp ordentligt, flera gånger måste jag peta ned spöet hålet för att parera rusningarna.
9,44 kg, 111 centimeter kämpe

Till slut börjar jag själv fundera, hur stort är det jag har på, hon borde ha gett sig men efter tiotalet utlöp har jag ännu inte sett henne. Till slut får jag skymten av henne och jag får upp huvudet i hålet och kan greppa och pressa henne med ett sluurrrp genom hålet.

Vilken madam, det är inte ofta man får dansa med en sådan skönhet som nu ligger på isen.
En krok ligger fritt i munhålan och en perfekt i mungipan, snabb avkrokning och ner med gäddan i Ikeakassen och fram med vågen. Displayen blinkar till och stannar på 9440 gram.
Mumma, nytt personligt is-meterekord på årets första tur, helt underbart.
Mätningen visar 111 cm och med några snabba foton så får hon friheten åter.
Summeringen för dagen blev nio fällningar och sju gäddor ovan is, en bra dag helt enkelt !
Taktiska borrlinjer till isfisket

Här följer några tips för att lyckas med ditt ismete:

1. Lämna vassvikarna under högvintern, gå ut till ”Middle of nowhere” på sjön. Med det menar jag att gå ut på de djupare partierna av sjön oavsett storlek på sjön. Är max djupet bara 5 meter då skall du fiska där. Optimalt är om du har 8-20 meter vatten under dig. Men betena skall fiska från 2-6 meter under iskanten, där får dina beten maximal uppmärksamhet från gäddorna.

2. Sitt ej för nära dina ismeten, minst 30 meters avstånd till närmaste spö. Undvik allt för mycket spring runt hålen. Håll dock hålen fria från is.
Jag sätter ofta mina spön i en linje och placerar mig själv i mitten men då ca 30 meter från raden. Avståndet mellan spöna är ca 20 meter.

3. Håll ut, ge de först utplacerade spöna minst fyra timmar på djupfisket innan du placerar om spöna. Den grova gäddan är där men ofta behöver hon retas ett tag innan hon bestämmer sig.

4. Använd stora beten, gärna på 2-4 hg. Mina favoriter är i nämnd ordning är, mört, sarv och braxen. Stora beten visar sig mer och uppmärksammas från längre håll.

5. Propeller eller smileblades på tafsen lockar extra. Mina två största ismete gäddor och mitt personbästa på gädda har huggit när jag haft propeller på tafsen.

6. Ha alla redskap klar för avkrokning, antingen i en Ikeakasse eller i ett vågnät. När det hugger plockar jag med mig hela paketet och har det till hands bredvid mig. Peang, våg, måttband, avbitare och ev lipgrip är bra redskap att ha med. Ha även en handduk i skärpet på flytoverallen för att torka händerna.

Fullmåne och bara minuter kvar innan mitt nya pb skall kungagöras

2 kommentarer:

  1. Mycket rolig läsning. Jag skall pröva dina tips till helgen. Mvh Elias (ingen du känner, hittade detta via fiskesnack)

    SvaraRadera