Summa sidvisningar

onsdag 24 april 2013

VÅREN ÄR ÄNTLIGEN HÄR

Då kom den till slut, den eviga väntan är över och vi kan andas ut efter ett totalt mörker sedan slutet av november. Så känns det för mig i alla fall.
Det blev ett sista isfiske den 14 april och Göran som myglade med sig ut på isen kunde lyfta en fin madam på en bit över nio kilo. Själv drog jag ett par sexor och fick nöja mig med det.

En fin isgädda ifrån sista isen
Sedan gick det fort när väl värmen kom, allt skulle fram under snön och vattnet steg snabbt i mina vårvatten. Men det blev inte farligt som SMHI lovat utan helt normal vårflod vill jag påstå.

SPINNFISKE
Så i måndags så gled jag ut i båten för lite spinnfiske i grunda vårvikar, skulle det finnas någon gädda på plats eller var de kvar på djupet?
Två timmars fiske utan en stöt i grejorna fick mig att tvivla, men nästa ankring gav tre gäddor på tre kast och den första var en fin femkilos med fulla romsäckar.

Högvatten
Sedan lossande det ordentligt och jag kunde ta gädda efter gädda fram till lunch.
Sedan blev vädret sämre, vinden ökade ifrån syd vilket är bra men samtidigt föll temperaturen från tolv till sex grader. Gäddorna drog sig tillbaka och det blev svårt att locka fram dom.

SISTA TIMMEN
Jag dröjde mig kvar på vattnet till halvsextiden innan nästa hugg kom och sedan tog jag tre snabba innan jag gav upp.
Totalt 14 gäddor med tre över 5 kilo som topp. Skönt ändå att vara igång och att kastarmen satt där den skulle.

Men det går fort nu, kommer värmen kan förleksfisket vara över på ett par korta intensiva veckor så det gäller att passa på.

EN DÅRES FÖRSVARSTAL
Ottanrens fiskevårdsområde, om man nu kan kalla sig fiskevårdsområde har kommit på den mest krångliga lösning man kunnat finna.
Man har förbjudit allt fiske med flytetyg, dvs båt från 1 maj till 15 juni.
Varför vet ingen, men jag kommer att luska vidare i det och en fet artikel kommer att skrivas.

Styrelsen i Ottnarens Fiskevårdsområde är svårt sjuka, verklighetsuppfattningen saknas. Hjälp dom att bli friska.
Prognosen att friskna till är inte god, men sådan här saker är ofta åldersrelaterade...
Men, man har naturligtvis inte styrt undan fisket med 1000 meter långrev och nätfiske, det får pågå varje natt, varje dag, 24 timmar om dygnet,  från 1 juli tills isen lägger sig, fullständigt obegripligt men man vill verkligen inte ha spöfiskare i sjön!

OBEGRIPLIGT!!!

1 kommentar:

  1. Gäddamedmakaroner24 april 2013 kl. 19:47

    skulle tro de är av ren slöhet och inkompetens. Ingen som varken kan eller orkar bojja av lekområden. Om de nu vet vart de områdena är någonstans.

    SvaraRadera