Summa sidvisningar

fredag 1 februari 2013

GAMLA TIDER

1982-1986
Sedan 1982 har jag varit en fanatisk gäddjägare och varje vår längtar man till att få börja fiska i öppet vatten.
När jag som trettonåring gav mig av att fiska i november eller i mars skakade folk på huvudet, fiska det gjorde man på sommaren!
Men vi fick ju fisk året om och att själv komma underfund med vad som gällde var ju halva grejen.

I början på åttiotalet var man i stort sett ensam om nymodigheter som bottenmete med dött bete, trolling med magnumwobblers mm i mina trakter.
Årena mellan 82-86 var vi ständigt i jakt på den tidens perfektion.

STORGÄDDORNA LOCKADE
Men vi fick en del stora gäddor och vi blev än mer hängivna i jakten på storgäddorna!
Vi började tillverka egna magnumwobblers efter bröderna Perssons förlagor, gjorde egna spöhållare, tafsar, skaffade blykärnelinor, köpte ekolod, kraftigare spön, tuffare rullar osv.

Något körkort ägde man inte utan det fick bli min Crecsent som fick bära tung last mellan båtar och fiskespots. Jag cyklade mig igenom Hofors kommuns alla tänkbara och otänkbara vatten.
När man tänker tillbaka på alla idiotsafaris utan möjlighet att lyckas ler man en smula, varje dike kunde ju vara potential till stora gäddor.
För oss då, var allt över fyra kilo stort!

GILLAT ATT SKRIVA OCH DOKUMENTERA
Jag har alltid gillat att skriva och jag gjorde ett par trevande försök att skicka in lite manus till Fiskejournalen.
Olof Johansson som då var chefredaktör läste allt man skrev.
Man fick alltid svar ifrån honom och han lämnade feedback på det man skrivit, vad man skulle tänka på osv.
Oftast tackade han för manuset, men att man tyvärr inte kunde ta in det.

Men så en dag i slutet av 85, efter ännu ett inskickat manus så händer det, Jo det här kan bli något skrev han.
Med lite ändringar så har vi en artikel att publicera!
Wow, det var stort och jag blev beodrad att skicka in lite bilder och så en dag i nr 4 1987 så publicerades min första artikel i FJ.

OBS:
Ni som läser detta får förstå att den tidens gäddor, gaffades, de större fick ofta sätta livet till även de som är på bild.
Men som det står i artikeln så släppte vi redan på den tiden tillbaka de allra flesta gäddorna.
Se det som ett historiskt tidsdokument.


Klicka på bilden blir den större och lättare att läsa.

Bilden är förväxlad mellan mig och Magnus.

Tyvärr är tiden förbi med stora gäddor i mitt gamla kära hemmavatten, hårda regleringar av vattnet sommartid, gör att ån i princip är helt utan vatten vissa sträckor. Vattendomar från 1900-talets början har verkligen utnyttjats hänsynslöst utav kraftverksbolaget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar