Summa sidvisningar

torsdag 21 februari 2013

EFFEKTIVASTE METODEN?

Som gäddfiskare har man många valmöjligheter att överlista en gädda. Mycket handlar om vilket kynne man har. En del skulle aldrig ägna sig åt trollingfiske, utan allt skall fångas med enbart ett spö och på spinnfiske.
Vissa ägnar all tid åt mete i olika former.
En del utesluter vinterfisket, för det är inte samma sak som att fånga en gädda i öppet vatten, man ser helt enkelt ned på den metoden.

Märkligt egentligen att en del kan slå sig för bröstet och tycka att en ismetad gädda inte är lika fin som en spinnfiskad!
Båda metoderna kräver planering, förberedelser och ett bra genomförande för att det skall bli framgångsrikt.

Men vill vi inte alla hitta den optimala metoden utifrån förutsättningarna?
Visst vill vi det.
Marsgädda, 2004
LEVANDE BETE SLÅR ALLT, NÄSTAN ALLTID
Det kanske inte är metoderna i sig som är framgångsrika utan det handlar om vad vi fiskar med. Ett levande eller dött bete kommer alltid att ha ett försprång gentemot ett konstgjort.
Att fiska med levande beten kräver dock mer förberedelser än att slänga ned några lådor med wobblers i väskan. Men de förberedelserna är en väl investerad tid.
Den totala fisketiden med levande beten når knappt upp i 15% av den totala fisketiden så förstår man dess potential

FAST I TROLLINGFISKET
Själv var jag fast i trollingfisket, kanske allt för länge under många år, nu varierar jag fisket mer under året för att möta upp de förhållanden som gäller.
Skulle jag välja en metod för att skapa så stora möjligheter som möjligt för en 8+ gädda så skulle jag satsa allt på ismete!
Ingen metod kan mäta sig med den om jag tittar på de siffror som jag skakat fram ur pärmarna.
Nu har jag förstått det sedan länge i alla fall men siffrorna talar för sig själva.

FÖRDELNING AV GÄDDA ÖVER 4 KILO, fördelat på metod
  • Trolling      68% av totalfångsten, 82% över 4 kilo, varav 18% av dessa väger över 8+
  • Spinn         17% av totalfångsten, 84% över 4 kilo, varav 16% av dessa väger över 8+
  • Ismete          9% av totalfångsten, 64% över 4 kilo, varav 34% av dessa väger över 8+
  • Mete            6% av totalfångsten, 70% över 4 kilo, varav 30% av dessa väger över 8+
Förklaring: Trollingfisket har det ägnats mest tid till och jag har naturligtvis flest gäddor över 4 kilo på den metoden. Men ser man till utfallet av 8+ gäddor så är ismete och mete överlägsen de andra metoderna.
En av tio fångade gäddor över 4 kilo, väger 8+ som är tagen på trolling, men var tredje ismetad gädda över fyra kilo når också över 8+. Trots att totalen är högre på trolling och spinnfångade gäddor, så går det fler fångade innan jag når över 8+ på dessa metoder.


FÖRDELNING FISKEPASS MED 8+ GÄDDOR
  • TROLLING: 28% av passen med 4+ gädda, ger 8+ gädda i utdelning
  • SPINN: 27% av passen med 4+ gädda ger 8+ gädda i utdelning
  • ISMETE: 50% av passen med 4+ gädda ger 8+ gädda i utdelning
  • METE: 36% av passen med 4+ gädda ger 8+ gädda i utdelning


Förklaring: Av de trollingpass jag gjort och fångat gäddor över 4 kilo, så har jag ungefär var fjärde tur då fått en gädda över 8 kilo (28%).
Jämför det med ismetade gäddor, där hälften av passen med fångst av gädda över 4 kilo ger en gädda över 8 kilo, häpnandsväckande siffror, egentligen.

Flötmete med levande eller död betesfisk
FÖRDELNING AV METOD UNDER ÅRET
Totalt fiskar jag ca 30 pass om året, riktat efter gädda, ca 2 pass i månaden hinner jag med, inte mycket men ändå, jag skulle gärna dubbla antalet pass. Men som familjefar, ungdomtränare, husägare, stugägare mm begränsas den dyrbara tiden...

Fördelning ser ut så här ungefär:
Ismete, ca 6 pass
Spinnfiske, ca 6 pass
Mete, ca 4 pass
Trolling, ca 14 pass

Denna vinter har varit kanske den jävligaste ur fiskesynpunkt under alla mina levnadsår, kallt, fruktansvärt mycket snö, tjocka isar gör ingen glad.
Jag har inte ens orkat bry mig när helgen kommer och vinden viner i -10 grader och drivorna av snö bara växer.
Men är nu fruktansvärt less på detta och nu får fan våren ta och vakna!

Nån gång skall väl isen smälta, eller?


2 kommentarer:

  1. Med mete menar du från land eller i båt ? Bara en nyfiken fråga :-)

    Flötestrollar du något ?

    SvaraRadera
  2. Med mete menar jag statiskt mete antingenifrån båt eller land. Flötestrolling under trolling.

    Mvh Dennis B

    SvaraRadera