Summa sidvisningar

tisdag 4 september 2012

Höstpyssel!

Märkligt att man tänker, äntligen!

Vad då? vad har hänt?

Jo första höstrusket har krypit inpå en och luftmassan runt omkring oss har blivit kyligare. Vattentempen som inte nådde över 20 grader ens i somras har sjunkit några grader. Under vattenytan börjar gäddorna ana att något är på G.

Men i år kom hösten efter våren och nu har vi alltså en höst, på hösten...Märkligt.

WOBBLERS, WOBBLERS, WOBBLERS
I helgen begav jag mig ner i källaren för lite omflyttningar i diverse beteslådor och mina nykomlingar behövde också plats bland de gamla ärrade grabbarna.
Jag har nu börjat inse att jag drabbats av hamstringsvansinne, vem behöver 5 blå Westins Jättar när man har max två på släp?
Eller att dessa utgör stommen i en uppsjö av andra gamla WJ:ar. Visst några är inköpta för att plockas fram när någon fastnar i bottnen eller nåt.
Kaffe, krokar och lite wobblers!
Samtidigt vet jag att de flesta wobblers kommer agera bänkvärmare ännu ett år, men känslan att ha täckning för alla situationer är en falsk trygghet, eller?
Ni känner igen er, det hugger inte och man börjar öppna beteslås till höger och vänster. Man byter färger, storlekar, modeller i en allt högre frenesi och till slut är wobblerna oftare ovan ytan än under. Svetten rinner och svordomarna börjar hagla, HUGG FÖR FAN!!!
Blir någon av dessa höstvinnare?
För att kunna konstatera att när den där dagen kommer då det hugger i ett så är det ofta på de gamla favoriterna som sitter på linändan. De nya betena som man fingrade ivrigt på i butiken inte var bättre eller läckrare än de vältuggade veteranerna.

ORDNING OCH REDA
Jag räknade till 11 lådor i storleken 3700/3730 sprängfyllda med wobblers och gummibeten utöver min "Byrålåda" för de drag jag använder mest.
Sen vände jag mig om i mitt lilla krypin och såg att halva väggen var fylld med beten som inte fått plats...
Gäddflugor, Swim Whizzar, Cisco Kids mfl, när kommer de till användning tro?
Plano 3730 gäddfiskarens bästa vänner
Men så börjar man pilla och plocka och inser att det tamejfasen är terapi för uteblivet fiske, det där att vända och vrida på betena och drömma sig bort till det där spöböjet alla vill uppleva!


2 kommentarer:

  1. Läst din blogg i ett par år men aldrig kommenterat. Bloggen är, enligt mig den bästa gäddbloggen någonsin. Kanske eftersom vi gillar samma beten? Salmo och westins jättar.

    Jag summerade årets fisketurer som tycks bli färre och färre för varje år men mina draglådor bara sväller och sväller. Borträknat från jiggar tror jag att jag har tappat 1 gäddrag de senaste två åren. Har dock tagit personbästa på både gös och gädda i år vilket får ses som lyckat.

    Fört slarvig statistik över drag som levererar och trots att jag köpt kanske 15 nya jerks/wobblers detta år så fiskar jag med samma gamla skinner, perch, busters och westinare. Det enda drag jag fiskat en hel del med är ett DAM swimbait som gett bra mycket smågädda, mycket smått, men vem bryr sig en sommarkväll i goda vänners lag?? Onödigt med alla drag som _alla_ fiskare har? Ja, men det är ju trots allt en hobby och jämfört med andra hobbys och intressen en relativt billig hobby. Dessutom måste man ha något att pyssla med i december och januari när allt fiske är hopplöst.

    Har du någon plats över i draglådorna tycker jag att du skall satsa på Salmo Whacky för gösfisket. Skeden påminner om finska trollingwobblers som man läste en hel del om på 90-talet i pressen. Sjukt fin gång i hög fart, går enligt leverantör 2 meter men med långt släp 3 meter i 1-1.3/.4 knop.

    Hälsningar
    Erik

    SvaraRadera
  2. Tack för allt beröm riktigt roligt. Ja du man brukar säga att de beten man fiskar med får man fisk på... alltså blir det personliga favoriter som dominerar. Men jag brukar ge nya beten en rejäl chans för att det är kul om något nytt levererar. De senaste åren har gäddflugor och Butch blivit favoriter. Nu tror jag hårt på ASO-Systemet tillsammans med stora jiggar än så länge en sexkilos som bäst i september men hösten har bara börjat. Salmo Whacky var det!!!

    Mvh Dennis EsoxHunter Berglund

    SvaraRadera