Summa sidvisningar

onsdag 25 juli 2012

UTKLASSAD IGEN!

Tidigare i veckan så ville grabben vara med igen på fiske, han ville vertikala lite som han sa...

Visst, men klockar kommer att ringa 04.00 kontrade jag med. Inga problem tyckte David som lät ovanligt laddad.
Vi utgick ifrån stugan så resan blev lite längre och vi var riggade och klara på sjön vid 05.45, vindarna blåste ifrån väst och skulle göra fisket svårt.
Aatt försöka stanna över pelagiska ekon var inte att tänka på utan det fick bli bottenfiske som ibland kan ge fina fiskar det också även om jag hellre fiskar högre upp i vattnet.

PERS PÅ EN GÅNG!
Andra driften och David får ett tungt hugg på sin sjutums Fin-S jigg, det märks direkt att det är en större gädda som fattat tycke för denna godbit, Davva drillar galant och parerar alla rusningar och huvudknyck utan att köra för hårt.
Jag sa ingenting vad jag trodde om storleken men Davva tjatade, - hur stor tror du den är!!!

Jag klämde i att det kan vara en femma men jag såg på tyngden att den var betydligt större. Efter några mi nuter kunde vi äntligen se gäddan och den var klart över metern, några rusningar till och sen kunde jag håva den jättefina gäddan.
Ojojoj, - nu ryker ditt gamla gäddpers grabben! Den här är lång riktigt lång. Måttbandet kommer fram 108 cm och på vågen så visar den på 7.7kg. En smal rygg som gör att vikten inte blir högre men vilken gädda.

Morgonens första vertikalgädda!

Skaplig skalle!
Efter några snabba foton så får gäddan gå tillbaka till det brungrumliga vattnet.

GÖSPERS PÅ GÅNG!
Nästa drift hinner vi kanske ett femtiotal meter då Davva hojtar till, fisk! Spöet kvider ordentligt och nu är det tunga gösgung som fortplantar sig i klingan, Davva drillar coolt vidare och pressar upp gösen ifrån djupet, Men du vilken kanongös hojtar jag samtidigt som jag kastar mig över gösen med håven.
Är den större än min förra gös undrade Davva lugnt, jadu det tror jag säkert. Visst 80 cm, 4.84kg. Återigen hade gösrekordet höjts, för fjärde gången denna sommar.

80 cm powergös, 4.84kg!

Vilken gös!
 Är du nöjd?, undrade jag och möttes av ett brett flin.
























NY JÄTTEFISK PÅ KROKEN
Vi hade fiskat i femton minuter och det var tydligen bara stort under durken. Vi tar en ny drift på samma område och jag hinner precis hälla upp morgonens första kaffe, HUGG! ropar Davva. Från 8 meters djup kommer en ännu större gädda upp till vattenytan, ganska snabbt, inte alls samma power i denna men fullt tillräckligt för lite bendaller, den såg riktigt, riktigt stor ut när den dök upp.
Vinden gör drillningen svår då gäddan hamnade bak i aktern flera gånger, jag försökte backa upp båten utan att köra över linan. Till slut så ligger hon i håven.
Jodå, den här är större, klart större.


Jag fick posera med Davvas nya pers då han var trött i armarna...
Jag mäter henne först och måttbandet visar 110 cm, det är inte ofta man har sådana längder i båten. Men när jag väger henne stannar den elektroniska vågen på 7,8 kilo?
Nytt pers igen men jag fattar inte att denna vägde mer, hon var inte speciellt smal och tom i magen heller. Men i detta vatten så är det inte mycket kött på ryggbenen.
Vi har fiskat i en halvtimme och Davva dammar av rekorden på löpande band.

Jag då? Jo, kaffet var gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar