Summa sidvisningar

torsdag 12 juli 2012

Illex Lightning Slim!

Det dyker upp nya jiggar loka ofta som regnet nuförtiden. Alla tillverkare slår oss i reklamen med deras produkter är de som skall uppfylla "Nirvana".
Ändå vet vi att det inte finns ett enda bete som alltid leverarar, skulle så vara fallet skulle jag i alla fall sluta att fiska. Det måste finnas ett mått av sökarglädje och nyfikenhet i fisket, visst deppar man ibland när fisket inte funkar men desto roligare när allt stämmer.

VERTIKALJIGG
Vertikalfisket fortsätter sitt segertåg över Sverige och jag har testat en modell som jag fastnat för under sommaren. Illex gör dyra men riktigt bra jiggar, det är en modell som jag fastnat för och även lyckats med.
Det är Illex Lightning Slim i både 19 och 25 cm modellen.
Formen liknar mer en liten orm än en jigg men den levererar både gös och gädda, speciellt den längre varianten gillas av gäddan.

Grymma jiggar till vertikalfisket
Den hänger vågrät i vattnet och den sjunker snabbt ned genom vattenlagren och jag har kört med både 21 och 28 grams skalle. Den är lätt att hålla kvar på lodrät lina även med lite fart så den är lättfiskad.
Den länge varianen har jag två stingerkrokar på, medans 19 cm klarar sig med en singelkrok.
Jag fäster krokarna i buken på dessa då ja oftast fiskar dessa högre upp från bottnen.

TEKNIK
Den behöver inte mycket rörelse utan fiskar mer eller mindre själv. Jag gungar lite med spötoppen, ibland blandat med mjuka ryck. ibland får den gå ned i bottnen men oftast kör jag ca 0,5 - 1,5 meter över bottnen.
När båten glider fram i ca en halv knop börjar jiggen att slingra sig lite grann, knappt märkbart men tillräckligt.

Den längre 25 cm-varianten har jag två stingerkrokar på
Vid pelagiskt fiske så handlar det om att släppa över fisken och sedan bromsa in betet ca 1,5-2 m över ekot. Sedan är det bara att hålla stilla...Gösen brukar 9 gånger av 10 reagera direkt på jiggen framför allt den större. Antingen kliver den upp snabbt och vill ha sig en matbit eller så dyker den nedåt och är då förlorad.
Det är få jiggar som ger så tydligt besked, den mindre modellen på 19 cm kan bli inspekterad och sedan ratad det händer i princip aldrig på den stora, är de på väg så hugger dom!

Tight Lines!

2 kommentarer:

  1. vart fasen får man tag på dessa. Hittar dom inte någonstans. Bara en och det var i 19cm och blå :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du det kan vara så att det är slutsålt i flera affärer, jag köpte mina tidigare i en lokal affär i Gävle i våras. Jag vet att de är svår att få tag i.

      Radera