Summa sidvisningar

torsdag 5 april 2012

UPPGRADERING AV MOTOR

Mitt senaste ekipage på båtfronten inhandlades hösten 2005 efter det att min Örnvik 400 stals.
Örnviken var min ständiga följeslagare och köptes in våren 1986. Alla kompisar lånade pengar till bil, jag lånade 15 000:- till min första båt!

Valet föll på en Örnvik 400 en klassiker och en av de minsta båtarna med dubbelbottnen. Till det blev det först en Yamaha 8hk som 1992 byttes till en Johnsson 15hk.
Båten var snabb och stabil för sin storlek och med den hade man många högtidsstunder. Men under sommaren 2005 gick jag i köptankar, båten kändes lite liten trots allt och min arsenal av grejor hade redan nu gått över styr. Mitt i alltihopa så stals båten en augustikväll trots att båthamnen var bevakad…

Som vanligt när det gäller försäkringsbolag så blev det inte många kronor i ersättning efter alla avskrivningar, ordvrängerier, oklarheter, trots alla klarheter. Som vanligt alltså.

Nåväl, nu blev Blocket mitt andra hem under en period, alla båtar finkammades och studerades. Budgeten tillät ett inköp på ca 50 000:-
Jag ville ha en styrpulpet på minst 4,60 och gärna 4-takt på akterspegeln.
Kombinationen var svår, antingen hittade man en kanonmotor men en båt som var helt fel eller så hittade man en perfekt båt, men med en motor som antingen blev för dyr eller inte passade till fiske.

Men så en dag låg en annons ute på en Höga Rodd 500 med styrpulpet och på den satt en 40hk tvåtakt med en 5 hk fyrtaktsmotor till trolling. Det var även en gps med i priset som låg på 52 000:-
TAGET! Jag ringde till Borås och Marin och gjorde klart affären en septemberdag.

Det ekipaget har jag använt mig av sedan dess.

Ifjol så kände ändå jag att en modernare huvudmotor skulle passa bättre nu när jag skall guida folk. Min gamla tvåtaktare har dock funkat klockrent.

Evinrude E-Tec
Valet föll på en modern tvåtaktare med direktinsprutning och Evinrude leder den utvecklingen ganska klart. Jag tittade även på fyrtaktare som alla mina vänner tyckte jag skulle köpa in men inga argument bet på mig. Efter att ha kollat runt både i forum, kataloger, båtfolk och bland kompisar så är jag än mer övertygad om att valet för mig är helt rätt.

Varför då?
Jag vill ha ett enkelt och okomplicerat förhållande till min motor, den skall gå och gå och gå bara. Ibland när nöden kräver skall den servas och underhållas inte mer och inte oftare. Jag är ingen landfiskare som kör ner huvet i motorn och skruvar och skruvar och ändrar och ändrar, smörjer och gnider, nä båtmotorn skall jobba!
Då skall inga fyrtaktare sitta på min akterspegel inte.

Ingen inkörning bara att gasa iväg och börja fiska.
Första servicen är efter 300 timmar, andra servicen efter 600 timmar osv. En vinterkonservering av det enklare slaget är gjort på några minuter, mumma.
En fyrtaktare kräver inkörning, första service efter ett tiotal timmar, sedan efter 100 timmar och efter 100 timmar igen osv.

Tittar man på tester vad det gäller utsläpp, förbrukning, ljudnivåer mm så är det många gånger till tvåtaktarnas fördel.

För mig blev det ganska enkelt val till slut.

Västerås Marin
Det vimlar inte av båthandlare i närområdet och efter lite telefonkontakter runt om så föll valet på Västerås Marin. Där har jag fått kanonfin hjälp med affären, trevlig personal och proffsigt bemötande, kan varmt rekommenderas till er andra som vill hitta en bra butik.
Vissa firmor tog mitt mobilnr och lovade att ringa tillbaka, jag väntar än…under tiden monterar Västerås Marin på min nya Evinrude E-tec 40 hk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar