Summa sidvisningar

fredag 27 april 2012

Summering av några vårpass!



Fjolårsvassen ger skydd för gäddan i väntan på lek
Det har varit tufft, riktigt kul och massor med gäddor denna vår. De allra största har lyst med sin frånvaro men på fyra turer har över 120 gäddor synat insidan av relingen.

I onsdags så var man tillbaks till verkligheten, ett tolvtimmarspass gav endast fyra gäddor och det var långt mellan huggen, avslutade dock snyggt med en 6,6 kilos madam som precis hade släppt sin rom. Det var några ynka romkorn som droppade ut när jag lyfte henne. Leken är här på allvar i både hav och insjöar. Det innebär en återgång till få hugg och där det för några dagar sedan var gäddor som kastade sig över betet är det nu tvärdött. De som behagar hugga är de små ettriga hanarna som redan gjort sitt i fortplantningen.

Fighting face
PERFEKT VÅR
Årets vår har varit så bra som man kan tänka sig vädermässigt. Isarna gick tidigt men efter det har vi haft en kall vår med få soldagar som värmt upp vattnet, det har pendlat mellan 3-5 grader sedan i slutet av mars för att i onsdags vara strax över 7 grader, en temp som många anser vara startskottet på gäddleken för övervägande delen av beståndet.

Ifjol hann man inte med förleksfisket, i år har jag haft ca 5 veckor till förfogande.





SPINNFISKE
Jag har bara kört ett ordentligt metpass svårigheten att få mört har varit orsaken. Så jag har koncentrerat mig på spinnfiske med spinnfluga eller olika wobblers.

En favoritmetod har jag anammat är med en slowsink Mctail i linändan. Jag vevar bara in den monotont med längre spinnstopp, enkelt men ruggigt effektivt i det kalla vårvattnet.
Mctailen har överlistat ännu en gädda


Den långa tailsvansens rörelse har räckt och tittar man ordentligt så gungar kroppen närmast omärkbart, säkert en del i framgången.
Den fiskas naturligt högt i vattnet och från strax under ytan ner till ca 4 dm tar den sig fram. Men i vikar med djup på ca 1 meter är det ändå nära till en attack underifrån.





Vanlig storlek på årets gäddor
PAUS I FISKET
På måndag kör jag mitt sista pass på förleksgäddan, det finns säkert några madamer som väntar lite längre på gynsamma förhållanden. Sedan lämnar jag gäddorna ifred några veckor. I slutet av maj är jag på det igen men då väntar hungriga gäddor som kastar sig över det mesta man presenterar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar