Summa sidvisningar

tisdag 13 mars 2012

En tvådagars!

Äntligen öppet vatten igen, våra större vattendrag har nu besegrat isen och de första öppna vattnen är åter fiskbara efter en märkligt kort vinter. Ingen är gladare än jag och nu har vi årets hetaste period framför oss och nu pratar jag inte SM-slutspel i ishockey utan fiske på vårgäddan.
Vintermorgon
Det är nu dom skall tas, veckorna fram till leken är de mest intensiva under året och jag skall bränna några semesterdagar framöver allt för att ta tillvara ännu en gäddvår!

Helgen som var blev en övergång från isfiske till mete i öppet vatten.

FLÖTMETE VID FLÄSKÅN
Lördagens pass skedde i ett av mina favoritvatten Fläskån, flötmete med död och levande betesfisk stod på programmet. Alltid när man kastar ut tacklet för första gången snurrar en hel del tankar i huvudet, är gäddorna på plats, står dom kvar på de gamla heta fläckarna, är mothuggsreflexen påkopplad efter några månaders ofrivillig vila?
Det är en sak att smacka i ett ismetemothugg kontra en tolvfotsklinga med 40 meter lina till närmsta gäddtänder.
Det tog en dryg timme innan ett av flötena försvinner, en och en halvmeter under ytan hänger en tvåhektos brax som tydligen passade denna gädda i smaken. Årets första smällfeta metgädda låg två minuter senare i håven. Vågen nådde nästan sex kilo så den gäddan skämdes inte för sig, litet huvud och rund och go mage fördelat på 93 cm.

Nu är det läge att plocka fina vårgäddor
Sedan följde en bra förmiddag, där jag sammanlagt hade sex hugg och fem gäddor kom i land och återutsattes. Så jä...a skönt!

ISMETE PÅ "DEN STORA SJÖN"
Söndagen skulle ägnas åt isfiske på "Den stora Sjön" den som är delad i två halvor, varav den ena halvan mer liknar en schweizerost efter allt borrande och fiskande under vintern. Jag valde halvan med lite fler öar men med lite färre borrhål...

När jag borrat första hålet och var på väg ned med mörten slits linan ur händerna på mig. Gäddan stod precis under iskanten och jag hann inte med, utan mörten släppte ifrån krokarna. Snabbt på med en ny och samma procedur upprepar sig, linan rycks ur mina händer men nu var jag beredd. Jag släppte efter och kunde göra mothugg några sekunder senare och landa dagens första fisk.

De två första timmarna gav en hel del fällningar men ingen gädda över tre kilo och gösen lyste med sin frånvaro. Ändå hade jag satt mig strategiskt runt ett för mig välkänt grund som jag än så länge får ha i fred. Men det är ju bara en tidsfråga innan nån av de många fiskare som inte orkar leta egna platser ockuperat även denna grynna.

På den andra halvan av "Den Stora Sjön" som liknar en schweizerost har de fiskare som gått i bräschen och verkligen letat nya hotspots, sett dom ockuperas av andra fiskare så fort man gjort bra resultat. Det är medaljens baksida med att vilja lite till med sitt fiske. Sålunda så har det kommit upp en hel del fina gösar från fiskare som inte skulle orkat leta dessa platser själva. Rykten går att man till och med åkt runt med bil på sjön och spionerat på dessa "gå i bräschenfiskare" för att se var dom satt!
Åker man båt är det lätt att glida iväg om några såna fiskare närmar sig, vid isfiske blir det lite svårare att sopa spåren efter sig.

Båtfiske i strömmande vatten
Nog gnällt, fisket dör ut efter halvtio och jag får bara två fäll till fram till klockan ett.
Årets sista isgädda var dock av bättre kaliber och när den sträckte ut sig på avkrokningsmattan så nådde den till 102 cm och nästan sju kilo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar