Summa sidvisningar

söndag 19 februari 2012

Ismetegös och Anorexigäddor

Gårdagen ägnades åt ismete tillsammans med Göran L. Det var ett tag sedan vi fiskade ihop då våra helger inte varit särskilt synkade. Antingen kan inte han eller så är det tvärtom.
Hans "VintageOpel" svängde runt på parkeringen vid 05.30 tiden och det var en laddad ålderman som satt bakom ratten. Här ska bändas fisk!

Väl på plats efter lite rally på smala snöiga vintervägar så väntade en 15 minuters promenad genom snårig och stenig skog.
Platsen vi valt var egentligen plan B, men väderprognoserna lovade sydliga vindar uppemot 15 sek/m och då fick det bli en mer skyddad vik istället.
Platsen är bra så det var inga sura miner för det.

PELAGISKT ISMETE
Vi riggade 6 st spön var och vi fiskade från ca 3 meter ut på djupet som här är ca 12 meter på djupaste området.
Taktiken var att köra med betena högt upp i vattenlagren och då måste fisken vara aktiv för att man skall lyckas. Med beten precis över bottnen kan man locka en vintertrög gädda att gapa, men skall de fånga våra högt fiskade beten så krävs det lite engagemang från brudarna.

Vi 07 så var det riggat och klart, vårt strategiska basläger i skydd för vinden gjorde att de spön som stod längst bort satt oroväckande långt bort...
En löptur vid fäll ditbort kommer ge kraftig mjölksyra i den två decimeter djupa snön!
Inga hugg där tack.

Vi skulle inte behöva oroa oss, det var segt som en apotekskö.
Första fället kommer helt rättvist på ett av mina spön jag var snabbt framme, ett rappt mothugg, en snabb drillning, avkrokning och återutsättning. Gäddan i sig var strax under 4 kilo.
Mjaa kanske kan det bli lite fart på grejorna.
20 minuter senare är det åter ett fäll på mina prylar, linan löper ut i bra fart och mothugget sitter klockrent. Gäddan gör absolut inget motstånd, vad är det? Vid hålet ser vi ett uppspärrat gap som skvallrade om en lite bättre gädda. Men det var bara att dra upp henne genom hålet och då kom svaret. En fruktansvärt smal gädda med ett stort huvud och tre cm bred rygg uppenbarade sig. Stackarn.

En riktig tunnis
Vi mätte gäddan till 91 cm och vikten till 3,05kg.
Sådana här gånger är det svårt att veta om man skall avliva gäddan eller ge den chansen att leva vidare. Jag satte tillbaka gäddan men det vetetusan om det var rätt gjort.

OVÄNTAT BESÖK!
Görans grejor skapade direkt ingen hysteri därunder isen än så länge.
Nästa fäll kommer säkert på nåt av hans spön, nähä icke sa nicke, återigen fick man sträcka ut stegen på väg mot ett hål. Linan löper ut bra, denna mört hängde två meter under isen på tolv meters djup. Rappt mothugg och lite bättre motstånd i linändan, jag fick med fisken rätt bra och jag kunde styra in huvudet i hålet på första försöket och upp kommer en GÖS!!!
Det hade vi verkligen inte räknat med då de är lätträknade i denna lilla pärla.
Göran fick lite fart på benen och tog ett par foton innan hon fick glida tillbaka ner i hålet.
Oväntat besök är alltid kul!
Härligt med oväntade bonusfiskar!

Det blev en fällning till för mig och det var en gädda i samma storlek som den första.
Göran han flyttade några spön helt förgäves denna dag, inte ett enda fäll igen för hans del.
Nu har han tre raka utan fisk. Men det skall till hans försvar sägas att han letat nya platser på nya vatten och då får man vara beredd på bomfisken.
Ovädret det kom av sig helt denna dag som vi bröt vid 13-tiden.

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. bjørnar(fra norge)21 februari 2012 kl. 11:56

      fet bonusgjørs! men vær forsiktig med holde og veie fisk hengende i vekta vertikalt sånn som på bildet av anorexsia-gjedda. det er ikke bra for fiskens ryggrad og indre organer. jeg bruker en svart søplesekk som jeg har modifisert(klipp opp den ene langsiden og klipp ut to håndtak) til å veie mine fisk. fungerer veldig bra. anbefales!
      en flott blogg du har her. jeg har lest og lært mye om plassvalg og annet. de hjemmelagde paravanene du viste for en tid siden så dritbra ut.

      Radera
  2. Hej! Jag läste ett gammalt inlägg och blev nyfiken på vad du använder för spöhållare? vid enklare trolling/harling med 2 spön. Dom jag testat har varit plastiga och rappliga :)

    /Pontus

    SvaraRadera
  3. Hej jag har flera olika modeller. I stora båten har jag 2 st Storm som är identiska med Normark De lux, och 2 st Scotty powerpro 230.
    Till en av lillbåtaran sitter det två st Savagear MP2 hållare.
    Sedan har jag Down Easter som är en mobil hållare som skruvas fast i relingen. Dessa kostar en slant men håller ordentligt. Sedan köpte jag på prov Kinetics spöhållare som kostar under 200:- stycket som har sett bra ut för sitt pris. Jag skulle aldrig köpa in Wigglers hållare för 89:- som man ser i många annonser, de duger kanske till flötestrolling men inte mer i mina ögon.

    SvaraRadera
  4. Hej Björnar visst vet jag hur en gädda skall hållas efter att ha fångat xxxx antal genom åren. Min bedömning är att mindre gäddor under 5 kilo inte tar ett dugg skada av att hänga på en våg ca 10-15 sek för att läsa av en vikt. Viktfördelningen blir marginell mot gälgreppet som ju också får gäddan att hänga vertikalt.
    Jag har både matta, säck mm när jag väger större gäddor så det är helt lugnt.
    Kör hårt med paravanerna!

    SvaraRadera