Summa sidvisningar

måndag 25 juli 2011

Tingstäde Träsk behöll sin skatt

Då är man hemkommen efter en veckas semester på Gotland. Som vanligt så är vädret ofta så mycket bättre än på fastlandet, molnen drivs bort och solen sken alla dagar utom en. Men den dagen avslutades (torsdags kväll) med århundradets åskväder över ön. Blixtrarna sken upp himlen oavbrutet under en dryg timme. SMHI registrerade ca 10 000 nedslag under tre timmar vilket motsvarar ca 50 nedslag/minut och så var det! Det blixtrade oavbrutet och det var ett skådespel utan dess like. Hela ön blev dessutom strömlös under några nattimmar.

Nåväl, i tisdags eftermiddag kväll hade jag fixat en båt och skulle fiska tillsammans med min gode Gotlandsvän Per, som går under beskrivning glad amatör när det gäller fiske…
Men han är en av 50 medlemmar som har tillgång till denna märkliga sjö. Medlemsskapet innebär att man har fri fiskerätt och tillgång till en Linder 440 Fishing, 55 pounds Min-Kota elmotor plus lite andra tillbehör som behövs för att kunna glida ut på den grunda sjön.

Mitt i träsket ligger ett gammalt ”Bulverk” som har varit en gammal bosättning på pålar och bryggor under 1100-talet.
Där trivs den ovanligt grova abborren som huserar i sjön.

Träsket är inte djupare än ca 2meter på det djupaste ställena, men på vissa områden så kan man inte ens glida över med båten innan kölen fastnar i det märkliga gräset som täcker bottnen.
Vattnet är grönskimrande men ändå så klart att man ser bottnen och fiskarna tydligt.

Gäddorna har en grågrön rygg med nästan silverfärgade prickar istället för de normala gula. Buken är vit mot det silverskimrande hållet.
Även abborren är blek, utan de orangelysande fenorna som jag har vid stugan. Även den har ett gråsilvrigt skimmer över sig. Ljus rygg och gråbleka ränder.

Fast träsket är så grunt så fiskar man enligt samman strategi som i en djupare sjö. Branter och djupare hål, eller runt bulverket och i vassen.
Vi hittade en kant som gick från 2 dm, ner till 1 meter och där stod gäddorna gömda i vegetationen. Vinden la sig helt så vi såg när gäddorna kom flygande ur gräset och kastade sig över våra jiggar.

Jag lyckades få två gäddor i båten men tappade nog tre-fyra stycken under en hektisk timme. Per hade också flera hugg och tappade en riktigt fin abborre, tyvärr.
Gäddorna blir inte stora i detta vatten och skulle tro att maxvikten ligger runt 5 kilo, inte mer.
Silverfärgade gäddor med grå rygg, dom finns i Tingstäde Träsk

Abborrarna når vikter upp mot två kilo och det tas 1,5 kilos bitar fler gånger om året av de som regelbundet fiskar i träsket.

Tyvärr så blir det enstaka småborrar för min del men vi såg en majestätisk abborre sakta glida ner under en grov stock och den, den var en bra bit över kilot.
Men det är så häftigt att vara på en så märklig sjö och jag får väl sikta in mig på en ny tur nästa gång jag besöker Gotland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar