Summa sidvisningar

söndag 6 februari 2011

Solsken och vintergäddor!

En fantastisk dag på isen blev det denna soliga februaridag. Solen sken från en klarblå himmel och gäddorna stod i startblocken och var redo ordentligt. 07.40 - 07.45 - 07.50 - 08.05 - 08.15 - 08.25 hade jag fällningar och det blev 100% ig utdelning.

Men det blev en massa jäkla springades över isen och det blev hektiskt i överkant. Gäddorna i denna sjö har en förmåga att vakna tidigt och det är inte första gången man tar dagens största innan solen gått upp och innan man hunnit rigga alla spöna!
Så även idag, fällningen vid 07.45 visade sig bli dagens största och ännu en gång kunde jag drilla, väga och fota en sjukilosgädda, 7170 gram och precis in i 100-klubben. Men jag fick springa och hämta gäddsäcken för under tiden jag drillade så fick jag fällning på spöt bredvid, puuuhh...


Det blev en hel del springande över isen idag.
 Först strax före nio kunde jag fälla upp metstolen och ta mig en kopp kaffe, fullständigt dyblöt av svett.
Sen blev det totalt stilla under isen och vid tio kom nästa hugg som jag dock missade.
Jag flyttade två spön vid 11-tiden och direkt hade jag fällningar på de nyinstallerade mörtarna.

100cm och 7170gram som högg i gyningsljuset vid 07.45!
 Jag fiskade i en riktigt grund vik istället för det pelagiska fisket som jag annars kör hårt på.

Bottendjupet var 0.8 meter så det blev till att ha blyt i hålet och mörten simmandes tre dm under iskanten.
Vissa fällningar så plingade det till och när man kom fram till hålet och spanade ner så stod gäddan i hålet med mörten i käften, coolt faktiskt och dom var helt orädda också, stod helt stilla fast man glodde förvånat ner i hålet.


Gäddsäcken på soltorkning
 Vid ettiden bröt jag fisket då jag hade andra saker att göra under eftermiddagen, det blev 13 fällningar och 11 gäddor till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar